V dnešním článku bych se rád zaměřil na strukturu, vývoj a případně nějakou předpověd chování trhu s deskovými hrami. Ve své úvaze budu vycházet zejména z čísel amerického trhu, který je z pohledu herního průmyslu stěžejní. Evropské trhy se pochopitelně chovají jinak a zejména situace v ČR může být citelně odlišná. Ale pokusím se to případně reflektovat a upozorňovat na to v souvislostech.
V češtině používáme nejčastěji termín deskové hry a zahrnujeme do něj i figurkové či karetní, to samozřejmě není úplně správně. V angličtině se používá termín Hobby Games Market, který je mnohem více výstižný, ale přiznejme, že u nás slovo hobby může evokat Přemka Podlahu a jeho rady na zavařování okurek. Přesto v následujícím textu budu slovo hobby market používát pro větší výstižnost.
Ono totiž deskové hry ve skutečnosti tvoří jen cca 20% obratu hobby marketu, který jen na US trhu dosahuje meziročně na 1,2 miliardy dolarů. Největší podíl mají sběratelské hry, které si uzmou více jak 50% celkových tržeb. Hlavním tahounem jsou karetní sběratelské hry formátu CCG, za které dokáží lidé utratit jen v Americe stovky milionů dolarů ročně. Nezanedbatelným segmentem jsou ale i figurkové hry, které dokáží na novém kontinentě prodat ročně malé Nefarity za téměř 200 milionů dolarů. Tradičně nejslabší článek jsou pak RPG hry, které se pohybují v desítkách milionů.
A bude hůře/lépe. Hobby market roste a o tom nelze pochybovat. U nás je to více než pochopitelné, protože jsme měli pomalejší start a do teď spoustu věcí doháníme, ale zásadní je, že dospívají generace, pro které “hraní si” je zcela samozřejmou součástí života. Tito lidé mají kupní sílu a často hledají pocity a zážitky dávno ztracené v ranném digitálním věku.
Ve světě je nárůst trhu s deskovkami více než patrný a meziročně se množství prodaných her zvětší o 5-20%. Slabší to bylo mezi lety 2008-2009, ale pak přišly velmi silné roky 2011, 2013 a 2015, kdy se trh zvětšil vždy o téměř 20%. Uplynulý rok 2016 byl opět jeden z těch mírně slabších a obecně se očekává, že rok aktuální – bude opět zlomový a deskovek se prodá nejvíce v historii. Očekávaný nárůst okolo 20% je realistický odhad a vzhledem k připravovaným projektům hlavnich vydavatelů se dá předpovídat i dramatičtější růst.
Nenechte se ale unést představou, že všechna ta masa prodaných her jsou vaše oblíbené hard core strategie. Nejsou. Rok 2016 jednoznačně patřil Pokémonům, kteří zažívají zlatá léta a celý tento brand je větší, než v době své dosavadní největší slávy – mezi lety 1999 a 2000. Velmi se na tom podepsala mobilní hra Pokemon GO, reklamy v rámci ultra mega populárního Super Bowlu, miliarda dobře dostupných produktů a tradice. Ano, opět nám dorostla generace, která má k Pokémonům vztah a pokud jejich dítě propadne hraní stejnojmenné karetní hry, je to pro ně příležitost si zavzpomínat a potomka v tom podporují. Pokémoni jako takoví jsou v současnosti větší brand, než 2-3 následující sběratelské tituly dohromady. Tak velký májí náskok.
Velká očekávání pro rok 2017 stojí i na sledovatelném vývoji na Kickstarteru, který je často vyhledávaným prodejním kanálem. V minulém roce se objevily hry jako Kingdom Death, Exploding Kittens či Dark Souls. Všechny tyto hry posouvaly hranici rekordních částek a jasně ukázaly, že her se prodává více a mohou stát více peněz. Lidé jsou ochotni utratit tisíce za jeden titul a není to zcela výjimečná situace. Hned z kraje roku došlo k přetížení serverů Kickstartu u příležitosti startu kampaně hry Rising Sun, která ani nenabízela slevy pro první backery. Je tedy jasné, že tento rok bude s největší pravděpodobností znamenat velký skok pro deskové hry, které se stávají mnohem masovější, než bychom si mohli ještě před pár lety představit.
Pojďme se ale ještě na okamžik vrátit ke struktuře hobby marketu. Načali jsme sběratelské karetní hry, kde tradičními králi jsou Magic: The Gathering, Pokemon TCG a Yu-Gi-Oh! TCG. Velmi dobře si v minulém roce vedla i hra Star Wars Destiny, která představuje zářez v první desítce pro vydavatelství Fantasy Flight Games. Na americkém kontinentu je ale králem zejména WizKids, která sic nedosáhne na nejvyšší stupně, ale v první desítce nejprodávanějších her má hned čtyři tituly: Marvel HeroClix, D&D Fantasy Miniatures, Dice Masters, Pathfinder Battles.
Ve figurkových hrách je třeba smeknout před Games Workshop, pokud je firma, který byla mnohými (včetmě mne) považována za v podstatě mrtvou a odsouzenou k záhubě, a přitom vstala z popela ukázala všem, kdo je tady králem, tak jsou to právě oni. Čelní místo sic patří hře Star Wars X-Wing, která je stále mega populární, tak Warhammer 40k si uzmul druhé místo a přeskočil v prodejích tak svého největšího rivala Warmachine. Navíc se velmi dobře daří i Warhammeru Age of Sigmar, který byl při svém startu velmi kritizován za zdementnělá pravidla a zmršený svět. Přesto se aktuálně prodává jak Babišova kuřata.
V čistě deskových hrách to byl souboj mezi osvědčenými tituly a novými vyzyvateli. První místo si pro sebe nakonec vybojoval Pandemic, který v minulém roce představil několik mutací a úprav, které přilákali nemálo kupců. Ale hned druhé místo má Scythe, který aktuálně vychází v ČR, tak bude zajímavé sledovat, zda si na českém trhu povede stejně zdatně. Mezi další významné tituly minulého roku patří Betrayal at House on the Hill, Osadníci z Katanu, Mansions of Madness… Velké tituly střídají menší a z mého pohledu je nejvíce zajímavé, že prodeje například takového Star Wars: Imperial Assault, což je obří a drahá desková hra s tunou plastu, se mohou vyrovnat hrám typu Speak Out, což je na americkém trhu podobné prokletí, jako u nás Activity.
V čistě karetních hrách samozřejmě vévodí černá krabice Cards Against Humanity, což je více než pochopitelné. Druhé místo patří Krycím jménům, které představují ohromný úspěch Vlaadi Chvátila, autora hry.
Zajímavé je, že s celkovým růstem trhu začínají znovu získávat na popularitě i RPG hry. Velké popularitě se těší tradiční Dungeons and Dragons, ale na záda mu dýchá nesmírně populární Pathfinder. Fantasy Flight Games se snaží bodovat se svou hrou ze světa Star Wars a mě osobně nejvíce těší, že se nezapomína ani na takové vykopávky jako jsou Shadowrun či Call of Cthulhu.
Už víme, že v roce 2017 se očekává překonání dalších rekordů v prodejích a více než pravděpodobně se vydá i celkově rekordní počet her. Co to znamená pro nás hráče? V podstatě je to dobrá i špatná zpráva zároveň. Jednoznačně bude na výběr z mnoha ambiciozních titulů, z nichž celá řada by v minosti pravděpodobně nemohla vůbec vyjít. Stává se samozřejmostí, že utratíte 3500,- za Gloomhaven či jemu podobné. Vydavatelé jsou si toho ale vědomi a tak je velmi pravděpodobné, že i velcí hráči na trhu představí exkluzivní edice her, velké projekty, krabice velikosti dětských rakví, po kterých budeme všichny hrouzně toužit, ale ceny budou atakovat hranici 3-4 tisíc korun. Jen si to představte… třeba takovou novou edici Twilight Imperia od FFG, která by obsahovala všechna rozšíření a hromadu vylepšení. Krabice by byla tak velká, že byste si v OBI museli půjčit vozík, abyste ji z krámu odvezli. Cena by byla 4 500,- Koupili byste ji? Teď už pravděpodobně ano, ale před pěti lety… vsadím svoji babičku, že ne. Nazírání na hry se prostě mění a her bude více, budou dražší a budeme je hrát kratší dobu.
S tou poslední věcí se pojí ještě jedna zajímavá věc. Vydavatelé si jsou velmi dobře vědomi, že jejich hry se dostanou na stůl mnohem méně než v minulosti. Prvotní dojem bude mít mnohem větší prodejní sílu, stejně tak jako emoce, které dokáže hra vzbudit ještě před tím, než si ji zahrajete. Když ji uvidíte třeba na nějakém videu od Deskofobie. To všechno může hry zase trochu změnit. Je jasné, že evropské trhy budou reagovat pomaleji a zejména německé eurohry se ani moc měnit a posouvat nemusí, protože mají svého stálého zákazníka. Ale přesto se domnívám, že i toto v budoucnu pocítíme.