Ahoj Alexandere, pokud se mohu zeptat… kdy jsi na Battalii začal pracovat a co bylo prvním impulzem?
Ha! Dobrá otázka 🙂 To bylo někdy na konci roku 2012, tehdy jsem dostal první nápad ohledně toho, jak by celé mělo fungovat. Ale nakonec jsme (s mou ženou Ledhou) začali vyvíjet s tužkou a papírem v roce 2013. Pro první test jsme měli klasické karty (Magic: The Gathering formát), ale později v létě 2013 jste změnili tvar karet a od té doby se Battalia hrála se čtvercovými kartami 7×7 cm.
Do konce roku jsme měli hotový základní pravidlový rámec a odehráli jsme mnoho testovacích her. Od toho momentu se skrze stovky testovacích her měnili jen menší detaily a snažili jsme se základní hru zjednodušit – na začátek toho prostě bylo příliš! V lednu 2014 jsme začali pracovat na grafické stránce hry + 3D figurkách pro hrdiny a tohle vzalo pomalu jeden a půl roku, než jsme se konečně ocitli na Kickstarteru. Později v roce 2015 jsme dokončili poslední produkční záležitosti po kampani KS, dali dohromady podklady pro tisk a všechno poskládali dohromady. První dodávka her hráčům byla v prosinci 2015 (těsně před Vánoci – což je příšerný termín pro doručování her). To bylo pět měsíců po skončení naší Kickstarter kampaně. Slíbili jsme to všem, co nás podpořili a chtěli jsme tomu dostát za každou cenu. A věřte, že to byla ohromná výzva 🙂 !
Kdo jako první přišel s ideou použití deckbuilding mechanismu?
To jsem byl já – Alex. V roce 2012 jsem se rozhodl vyvinout hru kombinující řadu mých oblíbených herních mechanismů a záměrně jsem vybral deckbuilding jako ten hlavní a přidal umísťování mapových dílků, kontrolu území a taky aspekt času – kalendář 🙂 Ledha mi pak ohromně pomohla vše dokončit a dopracovat.
Můžeš nám říct něco málo o prvních prototypech? Jak se vyvíjeli a měnili?
Jak už jsem zmínil předtím, hlavní změna byla ve formátu a velikosti karet – jsem za to rozhodnutí hodně rád, protože teď má Battalie svůj vlastní styl a evokuje specifické pocity. Po několika testovacích hrách s prvním tištěným prototypem jsme se rozhodli změnit několik symbolů a celkově je udělat větší. Bylo velmi důležité je udělat co nejzřetelnější, protože jsme si chtěli udržet hru jazykově nezávislou… ale zároveň to nepřekombinovat. Nechtěli jsme zakrývat ilustrace na kartách. Oracle kalendář se také předělával, upravovali jsme barvy a přidali jsme symboly na karty terénů, aby se snáze odlišili cesty a města. A to bylo tak všechno, co jsme z našeho pohledu potřebovali změnit – i když teď nám řada hráčů reportuje, že jsou poněkud zmatení z barev některých terénů – zejména národů Islanders a Cloudborn. Obojí obsahují modrou barvu a to může být při prvních hrách zavádějící. Je to samozřejmě pravda, ale bylo to naše rozhodnutí, abychom vytvořili unikátní vesmír založený na některých abstraktních reáliích – snahy propojit frakce, hrdiny na mapě s různým druhem terénu, ale ne vždy s jednou barvou. Právě karty terénů obsahují více barev ve snaze zachytit typ terénu více realisticky. Ale nebojte – po první hře se do toho snadno dostanete a problém se vyřeší sám velmi rychle. Nakonec jsme v tomto ohledu nic neměnili. Horské hřebeny částečně zahaleny v mracích a malé ostrovy uprostřed vodní hladiny budou pokaždé z ptačí perspektivy vypadat podobně.
Chtěli jste od začátku udělat fantasy hru, nebo jste téma různě měnili?
Téma se nikdy nezměnilo! Sám jsem letitý fantasy fanoušek, čtu knihy a sleduju seriály už od mládí… tomu se prostě nedalo vyhnout 🙂 Když se řeklo hra, automaticky jsem to vnímal jako fantasy hra a vesmír Battalie jsem vlastně vytvořil dokonce dříve, než hru samotnou. Mám na mysli celou tu myšlenku čtyř frakcí, ta je starší než jakýkoliv herní mechanismus. Je to moje interpretace fantasy světa s magií, která není úplně na každém rohu. Ostatně G. R. R. Martin jednou v rozhovoru řekl: “Příliš magie není pro fantasy román dobře…” Tato věta mě hodně inspirovala ve vytvoření vesmíru založeném na lidech a zvířatech (ne jen divných příšerách). Magie tvoří součást hry jako pradávná esence. Dá se nalézt kdekoliv, ale pouze v malém množství. Sdílím tuto ideu s panem Martinem ve snaze vytvořit svět bez “standardních” fantasy bytostí jako jsou draci, orci, goblini a podobně. Ty už mě dnes poněkud nudí. Jako starý fanoušek J. R. R. Tolkiena je na jednu stranu rád mám, ale bylo toho prostě už moc. Chtěl jsem, aby naše frakce a bytosti byli jinak zajímaví, ne snad od základu něčím jiní, ale se svým vlastním stylem a charakterem. Ohledně mé další hry mám jedno velkou představu, umístím ji do monarchického sci-fi vesmíru. Ale to je projekt na další rok, teď je ještě brzo o tom mluvit 😉
Jak dlouho jste Battalii testovali a kolik lidí se testů účastnilo?
Testování trvalo opravdu dlouho… Pokud započítám první proto-proto karty a lepenkový plán… tak asi tři a půl roku – stovky odehraných her. Kolik jich bylo, to už nedokáži říct a číslo by stejně nebylo moc vypovídající, zvažte i to, že Battalia je přece jenom poněkud delší hra, než je běžné. Jména testerů se dají najít na zadní straně krabice, někteří odehráli jednu dvě hry, jiní mají na účtu mnohem více partií. Velké poděkování patří mému bratranci (a jeho přítelkyni Fani), kteří jsou tím pravým hnacím motorem, jakmile přijde na řadu hardcore testování.
Měli jste nějakou větší diskuzi ohledně čtvercového tvaru karet?
Aaaaano, jak jsem řekl, začínali jsme na běžném formátu karet, ale velmi rychle se ukázalo, že pro karty terénu budeme potřebovat čtvercové karty. Ono totiž na začátku to fungovalo tak, že jste si pořídili třeba kartu města, ale zamíchali jste ji do svého balíku a mohli ji postavit, až se vám posléze dostala do ruky. Nakonec jsme toto zrušili, abychom hru trochu urychlili, a ve výsledku čtvercový formát karet zůstal (pro nás to zároveň bylo poznávací znamení hry).
Figurky a ilustrace jsou úžasné. Jaká je spolupráce s umělci?
Nejdříve jsme začali s lidmi na volné noze, ale v současné době jsou už součástí týmu – velice děkuji Naskovi, Vaskovi, Benymu a Barzevovi … zasloužili se o svou práci na plný úvazek v našem mladém týmu velice záhy a to zejména díky ohromnému úsilí a nádherným ilustracím! Již v počátcích projektu jsem měl návrh jen ve psané formě (jen hrubý popis co by mělo být na každé kartě), ale ta přidaná hodnota od kluků byla neskutečná. Má práce jako neznalého vedoucího uměleckého týmu byla strašlivě jednoduchá. Zejména když jsem se bavil s Naskem (Atanas Lozanski), měl jsem pocit, jako by byl celou dobu v mojí hlavě – niky jsem mu nic nemusel dlouze vysvětlovat, vždycky tušil, co se snažím vysvětlit. Jednoduše má velice podobný způsob myšlení. Spolupráce s umělci na volné noze, na projektech velikosti Battalie, je náročná a často pomalá. Musíte denně organizovat, domlouvat se na brainstorming sezeních a do toho všeho je každý fyzicky někde jinde. Tudíž jsem docela rád, že se mi podařilo dostat je do týmu na plný úvazek a všichni sedíme v jedné kanceláři! A výsledky práce už se můžete nyní kochat.
Teď se zaměřme na Kickstarter. Jakým způsobem jste se rozhodovali, co půjde do Kickstarter verze hry a co půjde do klasické verze, kterou je možno koupit v obchodech?
Abychom byli upřímní, momentálně máme jen CEdici hry (=Kickstarter edice). Dodali jsme exkluzivní komponenty (jako například 22mm Oracle kostku nebo přehledové karty hrdinů) odděleně, a všechny odemčené Stretch goals jsme dali do krabice, kterou jsme nazvali Crowdfunding edice. Všechny Stretch goals, které nejsou exkluzivní, jsou dostupné všem hráčům po celém světě a to díky backerům (=podporovatelům) na KS. Jen díky nim se dostali do krabice, kterou jsme nazvali Special-Standart-CEdition. V nejblížší době neplánujeme produkovat další variantu krabice. Zároveň se nám ozvali jiní vydavatelé, kteří chtějí mít levnější lokalizovanou Battalii bez Stretch goals. Tudíž CEdice hry je dostupná nejen backerům, ale díky nim je dostupná pro všechny.
Kickstarter byl velice úspěšný. Jaké jsou Vaše pocity?
Těžko se to popisuje, byly to nejlepší dny v mém pracovním a hobby životě (hned po svatbě a narození dvou dětí samozřejmě!). Je to zážitek, který už se ve stejné podobě nedá opakovat. Je to jako polibek, nebo první nezapomenutelná dovolená s přáteli a bez rodičů. Tolik úžasných lidí, tolik emocí a přesčasů. Naprosto neskutečné. Kickstarter nejen mění svět, jak ho známe, ale určuje nový směr. Dává lidi dohromady, plní sny a zároveň odstraní všechny zprostředkovatele mezi lidmi s nápadem a zákazníky. Jste jen vy a váš tým v přímém spojení s celým světem. Jen stačí, abyste byli upřímní a přesvědčili potencionální zákazníky, že je to právě váš projekt co stojí za uskutečnění a že nejste ochotni nikoho zklamat. Samozřejmě potřebujete dobrý nápad a musíte investovat hromadu času do příprav, nic není zadarmo.
Přemýšleli jste o budoucnosti? Máte nějaké nápady na rozšíření Battalie jako více herních variant nebo jsou v plánu úplně jiné hry?
Ano, první expanze je tu. Právě rozjíždíme Kickstarter s rozšířením a základní hra bude dostupná jako odlišný pledge nebo jako add-on pro nově příchozí. Plánujeme obrovskou kampaň, protože svět Battalie je výborný herní mechanismus, který nám umožňuje hry rozvíjet mnoha směry. Chystáme hromadu plastových NPC figurek, karet a tokenů s různými schopnostmi. Každý hráč si něco najde. Pokud si dobře pamatuji tak pracovní verze stretch goals obsahuje 72 malých (jako speciální karty) a velkých (jako detailní miniatury) stretch goals, které už máme připravené měsíce dopředu. Ze začátku jsme byli skromní, aby hra byla do začátku jednoduchá. Expanze přidá materiál pro 5-6 hráčů, ale také přidá nehráčské charaktery. Hlavně se objeví možnost týmové hry, jejíž myšlenka je zkrátit herní čas ve větším počtu hráčů a přidat dynamiku. Hra šesti hráčů bude mít tahové prvky, real-time prvky, bude hodně kompetitivní a zárověn v rámci stejného týmu bude možnost spolupráce. Pokud jste zvědaví, tak průběžně kontrolujte battalia.eu/rules, kde čas od času uploadujeme nové prvky hry. Zdarma je k dispozici například velmi zajímavá varianta hry „heroic“. Zahřívací kolečko právě začíná . Něco co vám lehce ztíží hru a pomůže vám přečkat čas než vám dorazí rozšíření BATTALIA: The Stormgates.
Ahoj, opravte si prosím to chybějící Z v nadpisu článku, dík 🙂