Posvátné údolí je v nebezpečí!
Hlubokými hvozdy, remízky i zurčícími potoky se šíří strašlivá kletba, která pohlcuje vše živé: stromy chřadnou, zvířata padají za oběť predátorům z temných hlubin, mračna se stahují a příroda naléhavě volá o pomoc. Zmobilizujete svoje i její síly k boji za záchranu?
Karetní hru Mystic Vale přineslo na trh vydavatelství AEG již v roce 2016, přesto se jedná o hru, která je živá a svým způsobem unikátní dodnes. V této vizuálně krásné a originální hře se můžeme vžít do role druidských klanů, které za pomoci přírodních živlů a magického umění čelí temným silám a při té příležitosti navíc chtějí dokázat svou moc a věhlas.
Hlavní mechanikou hry je deckbuilding, avšak setkáváme se zde s poměrně odlišným pojetím oproti řekněme „tradičnímu“ deckbuildingu, který známe z titulů jako je Dominion, Legendary či třeba v poslední době tolik populární Břink!. Zatímco obvykle ve hrách tohoto typu hráči sestavují svůj balíček nakupováním stále silnějších karet a také odstraňují slabší karty základní, v Mystic Vale se počet karet v balíčku nikdy nezmění – každý hráč bude mít po celou hru přesně dvacet karet tarotové velikosti, s nimiž hru začíná. Co se však změní podstatně, je jejich obsah. Toto je umožněno ojedinělým tzv. Card Crafting Systémem, který autor hry, John Clair, vymyslel a pokud vím, objevuje se pouze v jeho hrách: kromě Mystic Vale je to starší manga titul Custom Heroes a pak dosud nevydaný a v letošním roce napjatě očekávaný kickstarter Edge of Darkness.
V praxi tento systém funguje tak, že karty jsou ve hře Mystic Vale dodávány rovnou s obaly, které tentokrát neslouží pouze k jejich rutinní ochraně při hraní, nýbrž jsou přímo nezbytnou součástí. Do těchto obalů se základní kartou totiž hráči budou postupně přidávat další karty – plastové a průsvitné – čímž přidávají další efekty a tvoří se tak zajímavá a účinná „komba“. Na kartách v základním balíčku lze najít pár úrodných polí (které přidávají manu), devět zemí postižených kletbou (také dávají manu, ale obsahují kromě toho i symbol nákazy, znázorněné uschlým stromem) a pak množství karet, které na svůj obsah teprve čekají a jsou zcela prázdné. Každá karta se přitom může skládat až ze tří částí, vždy po jedné nahoře, uprostřed a dole.
Dalším rozdílem oproti klasickému deckbuildingu je to, s kolika kartami hráč pracuje. Zatímco zažitý standard je pět karet na dané kolo, v Mystic Vale je počet karet k dispozici na každý jednotlivý tah ovlivněn jednak špetkou náhody, hlavně pak ale tím, nakolik je hráč ochoten riskovat. Zde totiž vstupuje do hry další význačná mechanika, a tou je press your luck neboli pokoušení štěstí.
Tah hráče spočívá totiž nejdříve v přípravě tzv. pole. Hráč otáčí kartu nejdříve na vršku svého balíčku, následně ji posouvá doprava a otáčí další. Takto činí do doby, nežli je součet symbolů nákazy v poli a na kartě na balíčku roven třem. V tento okamžik musí učinit rozhodnutí, zda přejde rovnou do fáze sklizně (a získá zdroje z karet v poli v podobě many, případně přírodních živlů) nebo zda chce více. Pakliže se rozhodne zkusit štěstí, kartu z vršku balíčku přesune do pole a otáčí kartu další. Pokud se neobjeví čtvrtý symbol nákazy, může pokračovat – stojí tedy opět před dilematem, zda otočit další kartu nebo pole sklidit. Hodně karet v poli se sice obvykle rovná hodně zdrojů, ale riziko s každou otočenou kartou narůstá – pokud se totiž objeví symbol nákazy nad dovolený limit, celá úroda je zmařena a tah hráče ihned končí.
Jakmile hráč ovládne své pokušení a rozhodne se sklidit, může následně za nasbíranou manu získat až dvě průsvitné kartičky. Tato vylepšení se dělí na tři úrovně podle ceny a síly a nalezneme zde širokou škálu bytostí a přírodních jevů – druidy, enty, rozličná lesní zvířata, různé duchy, bludičky, či události. Mnohé bytosti, jako třeba druidský náčelník, si s sebou nesou úlohu „strážce lesa“ a přinášejí bonusy, jsou-li na stejné kartě s dalšími strážci. Dále například medvěd s totemem přidává majiteli pole symbol růstu a ruší tak jeden symbol nákazy. Bdělá sova zase může odstranit z pole jednu kartu – typicky kartu s nákazou. Některá vylepšení mohou navíc být poněkud dvojsečná – kupříkladu takový vosí roj sice při sklizni získá svému majiteli hned čtyři body, avšak na druhou stranu přidá do balíčku další symbol nákazy, s nímž je od té chvíle třeba počítat.
Kromě many lze z karet získat také energii přírodních živlů (rostlin, zvířat a nebes), reprezentovanou ikonami lístku, medvědí tlapy a slunce. Za tuto lze pořizovat tzv. karty údolí, které následně nabízejí mnohé výhody, například nějakou zvláštní schopnost nebo permanentní zdroj navíc, případně přinášejí na konci hry vítězné body. Svůj tah poté hráč ukončí přidáním zakoupených vylepšení do zahraných karet, úklidem pole a přípravou na nové kolo: to lze mimochodem činit, zatímco již hraje další hráč na řadě, průběh partie to významně urychluje.
Hráči se takto střídají v tazích po směru hodinových ručiček, dokud nedojde zásoba vítězných bodů v podobě světle modrých krystalů, které lze získat ve fázi sklizně za zahrání určitých vylepšení. Poté se všechny krystaly, body uvedené na jednotlivých vylepšeních a body za karty údolí sečtou, a kdo získal nejvíce, je prohlášen vítězem.
Celkově vzato je Mystic Vale originální karetní hrou, která má potenciál zaujmout každého fanouška deckbuildingu a fantasy. Oceňuji zejména snadno pochopitelná pravidla hry, krásné grafické zpracování a svižné tempo – i v plném počtu hráčů lze odehrát do hodiny.
Co bych hře do jisté míry vytkl, je skutečnost, že karty s vylepšeními nabývají na objemu a teoreticky jdou při míchání balíčku na pohmat poznat. Nemyslím si, že by toho někdo vysloveně zneužíval k podvádění, avšak určitou informaci to hráči o kartě dává. Toto beru jako daň za originální herní systém. Dále je nutné podotknout, že hra nenabízí mnoho interakce mezi hráči. Ano, je tu „eurovitý“ nepřímý konflikt v podobě soupeření o specifické kombinace vylepšení a karet údolí, avšak jinak se jedná v zásadě o multiplayer solitaire.
Plastové karty se také někdy trochu hůře berou ze stolu (není od věci mít neoprenovou herní podložku) a ke hře bohužel také patří místy zdlouhavé vytahování těchto vylepšení z obalů po skončení partie. Přes všechno uvedené však herní zážitek považuji za působivý a hře doporučuji věnovat pozornost.
Když jsem v začátku recenze zmínil, že i přes své relativní stáří není Mystic Vale v žádném případě hra neaktuální, je to také proto, že k ní každoročně vychází jedno až dvě rozšíření. V současnosti je jich již pět a do základní hry přidávají spoustu nových karet, nových mechanik či například karty vůdců klanu se speciálními schopnostmi. Díky tomu všemu značně rozšiřují znovuhratelnost.
Za zmínku stojí zejména expanze Conclave z loňského roku, která byla poněkud úsměvnou taškařicí: prodává se rovnou v doslova obří krabici, u níž se lze snad v žertu dohadovat, kolik expanzí ještě na vyplnění toho takřka až nesmyslně velkého prostoru bude 🙂 Nicméně, je jisté, že ani letošek nebude výjimkou a Mystic Vale se opět dočká pokračování – rozšíření s poetickým názvem Harmony by podle doposud dostupných informací mělo vyjít v létě.
A úplně závěrem: pokud byste si chtěli hru vyzkoušet před koupí či ji hrát i pokud jste zrovna doma sami, existuje již také její digitální verze, kterou v zimě vydala firma Nomad Games. Zakoupit je možno na Steamu za 12,50 eur.
Odkaz na Planetu her: http://bit.ly/Mystic-Vale
Inovativní herní systém
Jednoduchá pravidla
Grafické zpracování
Herní doba „tak akorát“
Spousta rozšíření
Nízká interakce mezi hráči
Manipulace s plastovými kartami