Tak jako každý fanoušek fantasy dobře ví, že trpaslíci v Hobitovi měli svůj bájný Erebor, dnes zjistíme, že takovou horu mají evidentně i trollové. Po minulé cestě za Vikingy se proto na studeném severu ještě chvíli zdržíme. I náš trollí lid byl z hory vyhnán po hrozné válce a království obsadili gnómští vetřelci. Řadu generací jsme živořili bez vůdce. Když tu náhle se něco přihodilo. Hora sama za nás dokonala pomstu, když se jednoho dne země začala otřásat, mohutné kaverny se s ohlušujícím rachotem sesunuly a padající klenby slují pohřbily pod hromadami sutin všechna posvátná místa a štoly, které kdysi tvořily trollí domovinu. Zbytek gnómů v panice utekl a zanechal horu jejímu osudu.
A tak přichází nejlepší čas dobýt svou říši zpět, obnovit ztracenou slávu a při té příležitosti vytrolit všechny rivaly, kteří by nám snad chtěli konkurovat! Znovu sjednotit klany a stát se novým králem pod horou totiž může jen jeden!

Hru In the Hall of the Mountain King přináší na deskoherní trh mladý vývojový tým Burnt Island Games, jenž na sebe upoutal pozornost už v Essenu 2018, kdy představil zdařilý remake známých Mořeplavců pod titulem Endeavor: Age of Sail. Na jejich první původní hru jsem byl proto již od ukončení kickstarterové kampaně hodně zvědavý, očekávání bylo navíc ještě umocněno možností vyzkoušet si na podzim prototyp s provizorními komponenty. Pouhý den před Vánoci pak hotová hra konečně dorazila. Dnes se tak po řadě odehraných partií a pečlivém uvážení můžeme spolu podívat, jak to celé vlastně dopadlo.
In the Hall of the Mountain King je hra pro 2 až 5 hráčů, kteří stráví 60 – 90 minut získáváním stoupenců z řad trollích klanů, kopáním tunelů, odkrýváním pohřbených posvátných soch a jejich navracením zpět na významná místa co nejblíže k planoucímu srdci hory, objevováním ztracených dílen a jejich opětovným uváděním zpět do provozu a v neposlední řadě budováním nových slavných síní. Bude to spousta práce, tak tedy pochodeň do jedné ruky, kladívko do druhé, stejnojmennou Griegovu melodii do uší a jdeme na to!
In the Hall of the Mountain King kombinuje umisťování polyomino dílků s managementem zdrojů a dále zde najdeme i trochu z mechaniky pick up & deliver. Pravidla tahu hráče jsou jednoduchá, navíc jsou i ve čtyřech snadných krocích uvedena přímo na hráčské desce. Každý hráč začne s jedním dílkem vstupu do hory a první linií čtyř trollů, které si v rámci přípravy hry vybere a získá od nich počáteční zdroje. Tyto kartičky trollů musí pak umístit jako spodní patro své budoucí klanové hierarchie.
Zde je totiž potřeba zmínit originální mechanismus sběru surovin, mezi nimiž nalezneme měděné peníze, stavební materiál v podobě kamení, železa a vzácné horniny označované jako „heartstone“, ale také kladiva, důlní vozíky a v neposlední řadě také magickou energii. Hráči tvoří přidáváním dalších trollů jakousi pyramidu, čímž spouští produkci zdrojů kaskádovitě směrem dolů. Nově rekrutovaný troll tedy vyprodukuje na své kartě vyobrazené suroviny a poté produkují také ti dva pod ním. A pokud je ještě níže další úroveň trollů, aktivují se tito také. Zdroje takto získané se však musí držet na kartách trollů, pokud tam tedy něco stále leží, jednoduše se tato surovina přeskočí. Z toho plyne, že je nutné se zdroji zacházet efektivně – produkci si může totiž každý hráč spustit de facto jen šestkrát za hru, a tak je potřeba nenechat nic vyjít nazmar.

Podobný mechanismus funguje i při získávání trollů do své tlupy, kaskáda pouze jde opačným směrem. Trollové jsou rozdělení na čtyři klany (Blátivý, Ohnivý, Ledový a Měsíční) a navíc se dělí na tři úrovně. Ti spodní půjdou pracovat zadarmo, ale chce-li hráč někoho z vyšších kruhů, musí podplatit mincí každého trolla pod ním. Peníze se tam samozřejmě hromadí a navíc, pokud některý troll dostane čtvrtý úplatek, už má vystaráno a odchází pryč. Ze začátku tedy bude nutné vystačit si s docela obyčejnými peóny, zatímco na lepší pracanty, kteří kromě většího množství zdrojů také umožňují získat některý z piedestalů pro umístění posvátné modly, dojde později.

Jádro hry však samozřejmě spočívá v kopání a vyzdívání tunelů. Tyto jsou reprezentované kartonovými dílky o velikosti dvou až pěti čtverců v rozličných tvarech. Pro vykopání tunelu vždy hráč zaplatí daný počet kusů jednoho konkrétního materiálu (např. tři kameny nebo tři kusy železa) a umístí následně dílek na herní desku tak, aby navazoval na jeho existující síť tunelů. Za to ihned inkasuje dle délky nového tunelu a použitého materiálu příslušné vítězné body. Při položení dílku může navíc náhodou vykopat zavalené suroviny, vyhrabat ze sutin posvátnou sochu některého z trollích klanů anebo objevit a obnovit jednu z pradávných dílen.
Dílny jsou zvláštní malé místnosti, které umožňují vždy v první fázi tahu využít nějakou speciální schopnost, a to až tolikrát, kolik do nich vede vchodů. Vyplatí se tedy takovou nově objevenou dílnu pořádně obskládat chodbami, neboť to zvýší její efektivitu. Schopnosti dílen fungují na bázi výměny zdrojů: kupříkladu dávají možnost směnit peníze za kámen a naopak, železo za heartstone a naopak atd.

Hráči mohou též v první fázi tahu zaplatit jednu manu a využít tak některé ze tří odhalených kouzel. Tato jim mohou posloužit k celé řadě užitečných efektů: třeba k opětovné aktivaci produkce jednoho ze svých trollů, k vyčarování superkladiva, které v jediném tahu probourá neomezené množství závalů anebo třeba k přivolání obří kamenožravé stonožky, která vykope jeden tunel navíc. Každé kouzlo však vydrží jen na tři použití, poté se vyčerpá a je nahrazeno. Ale žádný strach: kouzel je ve hře okolo půl druhého tuctu a všechna jsou (situačně) zajímavá.

Určitě neujde pozornosti, že mnohé tunely mají někde na své ploše malý otvor – právě sem je možné v okamžiku položení dílku umístit piedestal pro posvátnou sochu daného klanu. Hodnota každé objevené sochy se liší podle toho, v jaké části hory se na konci hry nachází. Těchto oblastí je pět a každá modla má samozřejmě tím vyšší hodnotu, čím hlouběji do nitra hory je přivezena. Ale nebude to tak jednoduché: jednak jsou hlubiny hory plné závalů, na jejichž probourání je potřeba stále více kladívek, dále je na sochu daného klanu potřeba vozík stejné barvy a navíc ještě v každém okruží může být od každé barvy piedestal jen jediný. Připravit si tedy tyto podstavce musí hráči co nejrychleji, soupeří totiž mezi sebou o to, kdo bude odměněn dvojnásobnou hodnotou sochy a ještě body navíc za piedestal.
V neposlední řadě je také dobré vykopat si dostatečné prostory pro zakládání slavných síní, což jsou velké haly různých velikostí o čtvercovém či obdélníkovém půdorysu, jež může hráč umístit do své sítě sousedících tunelů. Síně mají navíc svůj vlastní univerzální piedestal pro modlu jakéhokoliv klanu, a jakmile je tam umístěna, zvyšuje hodnotu celé síně.

Ve chvíli, kdy některý z hráčů jako první rekrutuje posledního, desátého trolla, naposledy spustí svou kaskádu produkce surovin, s nimiž už bude muset vystačit až do konce hry. Současně však získá také první korunovační žeton v hodnotě pěti vítězných bodů. Hra pokračuje dále, dokud desátého trolla nezíská ještě druhý hráč. Ten pak získá druhý, tříbodový žeton a zahájí současně konec hry, který nastane po dokončení současného kola a odehrání dvou kol závěrečných. Poté nastává čas součtu bonusových bodů za sochy, piedestaly, síně či zbylé suroviny. Králem pod horou bude samozřejmě korunován ten nejlepší.

K hodnocení: Burnt Island Games u svého prvního původního titulu prokázali, že umí: nemohu než říci, že In the Hall of the Mountain King je hra velmi podařená. Pravidla jsou přístupná, přesto zde najdeme taktickou rozmanitost a nutnost přemýšlet a plánovat. Hráči neustále o něco závodí – všechno je tu na bázi „kdo dřív přijde“: kvalitní pomocníci, piedestaly pod sochy, slavné síně, dokonce i jednotlivé rozličně křivolaké chodby jsou početně omezené a není nic horšího než zjistit, že už nezbyl ten správný tvar, který nutně potřebujete. Hra má díky tomu příjemně stresující tempo, udržující hráče v napětí a pozornosti ve snaze stihnout toho co nejvíce nežli někdo položí desátého trolla a přiblíží tak konec partie. Skóre navíc bývá zpravidla hodně vyrovnané a na každém bodu záleží.
K tomu musíme připočítat také překrásnou produkci. Mezi KS a retailovou edicí sice je mírný rozdíl v komponentech, např. sochy jsou v deluxe edici coby plastové skulptury, zatímco standardně jsou dřevěné, ale po pravdě, i meeple verze vypadají podle mě parádně. Herní deska, karty trollů, dílky síní i zdroje, to všechno je vyvedeno kvalitně a precizně. Nechybí ani funkční insert, který si i majitelé retailové verze v případě zájmu mohou dokoupit.

Upřímně řečeno, jen stěží hledám na In the Hall of the Mountain King nějaká zásadní negativa. Jsem přesvědčen, že tato hra si právem získá mnoho příznivců a nezbývá mi, nežli s chutí dát další partii a těšit se, s čím Burnt Island Games přijdou příště, přesněji řečeno, jaká bude jejich další ohlášená hra, sci-fi In Too Deep. Zatím mají dva výborné tituly ze dvou, je proto na místě držet palce a dělat si naděje.
RECENZE (Tom): In the Hall of the Mountain King
Tom Lády
Napětí a zábava
Pěkný vizuál a komponenty
Snadná pravidla
Funkční insert (KS edice)
Nic zásadního