Vyzkoušet si novou, původní českou karetní hru na principu deckbuilingu, to jsme nemohli odolat. Proto mi dovolte, abych vás uvítal u naší recenze hry RobotiCS. Hra je určená pro 2 až 4 hráče a herní doba se pohybuje mezi 15 až 5a40 minutami. Pokud jste nikdy neslyšeli o tom, co je to deckbuiling, tak vězte, že je to subžánr karetních her, kde se snažíte přímo ve hře poskládat si herní balíček tak, abyste převálcovali své soupeře. Tady to není jinak, tak se pojďme mrknout, jak se to hraje, a pak vám řeknu, jak se mi hra líbí.
Ve hře naleznete několik typů karet, v první řadě to je ústřední dvojice programera a jeho alfa robota. Každý z hráčů má po jedné z těchto karet neustále před sebou. Cílem hry je totiž unavit protivníkova programera tak, že nebude schopen pokračovat či vyřadit z provozu samotného alfa robota.
Každý programer má nějaké schopnosti, které může jeho vlastník využívat. Ale je to ošemetné, protože za každé takové využití se platí únavou a pokud únava přesáhne uvedenou mez na kartě, hráč automaticky prohrává.
Stejně tak alfa robot má nějaké schopnosti, ale daleko důležitější je, že může nést zbraně pomocí kterých se dá útočit na protivníka. Každý robot má nějakou hodnotu štítů a životů, pokud ho připravíte o obojí, je vítězství vaše. RobotiCS je tedy hrou konfliktní.
Váš základní balíček se bude skládat z karet zdrojů, za které budete nakupovat další karty na robomarketu. Dvou kouřových bomb, které vám umožní buď vzít si vrchní kartu z dobíracího balíčku či zmírnit obdržené zranění. A nakonec jedné karty Negace shopnosti, která vám může umožnit vyhnout se nějakému nepříjemnému efektu soupeřovy karty.
Na začátku hry všech třináct karet zamícháte a doberete sedm karet na ruku, tyto karty tvoří vaší startovní pozici. A abyste nezůstali pořád zakleknutí v boxu, můžete se hned pustit do nákupu.
Uprostřed herního stolu se nachází robomarket, kde jsou v nabídce další karty. Celkem osm balíčků náhodně namíchaných karet vám nabízí beta roboty, kteří se za vás budou bít. Zbraňové systémy bez kterých se neobejdete. Různé podpůrné vybavení a programy. Můžete si koupit cokoliv, na co máte.
Na rozdíl od většiny ostatních deckbuildingových her se koupená karta neumísťuje na odhazovací balíček, ale dáváte si jí na vrch dobíracího balíčku odkud se klidně, například pomocí karty kouřová bomba, může dostat do hry ještě v témže kole, kdy jste jí zakoupili.
Základní vztahy mezi kartami jsou jasné. Vaší hlavní bojovou jednotkou je alfa robot, který může nést až tři karty výbavy. Sekundovat mu mohou jeden či více beta robotů, přičemž každý takový robot může nést jednu kartu vybavení. Při troše štěstí to může být třeba rotačák, kterým zcedníkovatíte soupeřova alfa plecháče.
Pokud na některou kartu z nabídky robomarketu nemáte, nemusíte věšet hlavu. Stačí zainvestovat do zdrojů a v dalších kolech se to může změnit.
Důležité je, že jako u většiny deckbuildingových her, na konci vašeho tahu přijdete… no v podstatě o všechno. Všechny vyložené karty včetně beta robotů a smrtonosných zbraní, putují na odhazovací balíček. Výjimku tvoří některé obranné karty, které mohou zůstat ve hře i v tahu protivníka. Obecně ale platí, že na konci kola všechno použité i nepoužité zahodíte a naberete si nových sedm karet. Pokud se vám nedostává karet, zamícháte odhazovací balíček.
Pak už jen budete vyčkávat, co na vás přichystal soupeř a případně mu to hnedle oplatíte.
RobotiCS jsem měl možnost otestovat již ve fázi vývoje a byl to slibný deckbuilding, takže jsem se těšil co s ním autoři provedli pro oficiální vydání. Vezmu to ale trochu oklikou a nejprve se vyjádřím k pravidlům, tedy těm tištěným pravidlům. Ty jsou totiž z mého pohledu naprosto nedostatečná. Chybí příklady hry, fázování kola a podobně. Samozřejmě, pokud jste již hráli nějakou hru typu deckbulding, tak to zvládnete, ale je to veliká škoda. Pravidla jsou základ a měla by být vždy psána tak, aby je pobral i naprostý laik. Mírně úsměvně pak i působí termíny typu “flaver text”, které v pravidlech původní české hry podle mě nemají co dělat.
Teď ale ke hře samotné, protože to vás asi zajímá ze všeho nejvíce. Největší rozdíl, oproti zaběhnutým hrám obdobného typu, je gradace a eskalace hry. Například v Dominionu, pokud si v první kole koupíte nějakou kartu, tak ji budete moci použít nejprve ve třetím, čtvrtém kole. Ve hře RobotiCS ale můžete nově zakoupenou kartu použít v podstatě okamžitě. Teď k tomu přidejte náhodně tvořenou nabídku karet a fakt, že jen některé karty, vám umožní zaútočit na soupeře.
To co se snažím říct je, že se vám klidně může stát, že váš soupeř bude mít v nabídce kulomet, kterým to do vás bude od prvního kola nemilosrdně šít a vy s tím… moc nenaděláte. Někdy. Je to otázka náhody, jaká bude nabídka na robomarketu.
Karty mají mezi sebou nějaké vztahy a ve hře můžete nalézt zajímavé kombinace, ale spousta her bude definována jednou, dvěma, třemi kartami, které si hráči koupí v prvních kolech a pak už je jen točí a další karty, v podstatě ani nakupovat nechtějí.
To je ohromná škoda, protože kouzlo deckbuildingu spočívá hlavně v tom, že si postupně budujete nějaký herní balíček, který posléze musíte i optimalizovat a zbavovat plevelu, aby vám v posledních kolech umožnil dosáhnout na vítězství. RobotiCS se snaží o dynamičtější hru a v určitém ohledu se mu to i daří, ale je to za cenu strategického rozměru hru.
RobotiCS přináší do deckbuildingového žánru pramálo změn a většina z nich, je navíc špatných. Ano, Dominion může působit jako zkostnatělý zakladatel žánru, který již dnes nemá co říci, ale není to pravda. Pořád je to dobrá hra a kdo chce modernější pojetí, ten tady má Star Realms. V tomto přímém srovnání RobotiCS neobstojí a je to škoda.
Obecně je to jen průměrná hra, která sic dokáže zabavit, ale nenadchne a dolů ji táhnou i produkční problémy, typu nedostatečných pravidel, titěrného textu na kartách či ničemných žetonů zranění. Bohužel – tohle byla promarněná šance.
Recenze vznikla ze scénáře pro naší klasickou video recenzi. Bohužel vlivem zrádné techniky jsme přišli o natočený materiál a tak jsme se rozhodli zprostředkovat vám dojmy ze hry alespoň takto.
RECENZE: RobotiCS
Petr
Rychlé partie
Neokoukané téma
Některé zajímavé kombinace karet
Nedostatečná pravidla
Ničemné žetony zranění a únavy
Zbytečná herní podložka
Velký vliv náhody
Herně ploché a nezajímavé
Prvá vec, ktorá ma napadá je, či to dali testovať vonku mimo autorovu hernú skupinku. A asi poznám aj odpoveď. AK by to boli totiž dali von, dostanú spätnú väzbu na pravidlá aj na hru samotnú, jej mechaniky atď. Ak toho nemajú natlačeného na tony, stále je ale šanca do dotiahnuť :).
Nějaké testování bylo, sám jsem se ho účastnil, ale autoři na kritiku reagovali poměrně příkře. Prostě si chtěli udělat hru po svém. Od testování se hra rozhodně posunula, ale ne dost.
Ono jde i o to jak a na kom testovat. Ideálně se testuje na někom, kdo podobnou hru v životě neviděl a musí se jí fakt naučit z pravidel (říká se tomu tuším slepé testování). Jak už píšeš v recenzi – pokud jsi hrál 5 deckbuildingů, tak se do toho nějak dostaneš… Stejně tak, pokud to testuješ na kamarádech, se kterými sedíš u stolu a i když je necháš číst pravidla, tak jim to u toho vlastně i nevědomky vysvětluješ – pokud už toho nemají dost z toho, jak jim o hře již posledních šest měsíců vyprávíš. 🙂 To je pakt to testování poloviční. Ideálně poslat hru na druhou stranu republiky a vůbec nekomunikovat. 🙂
Rozvoj mysleni a pameti.
V jednoduchosti je sila.
Moznost dalsiho rozvoje.
Srdcova zalezitost.
Malynko horsi grafika
Na tuto spatne vedenou a napsanou recenzi musim reagovat uz jen s toho duvodu ze me a meho syna(10let) hra RobotiCS chytla za srdce a bavi nas oba a diky Robosampionatu nas chytla jeste vic. Taky jsme sprvu uplne nepochopili pravidla ale po opakovanem cteni jsme je pochopili a diky internetu jsme si dale pozjistovali dalsi veci a kdyz jsme si nebyly jisti dostali jsme pres FB odpoved vzdy k dalsimu pochopeni a rozvoji. Timto bych chtel pana Petra vyzvat aby nadale nesiril tuto hroznou recenzi protoze evidentne hru nepochopil. Kdyz i muj syn(10let) zvladnul tuto hru a jeji pravidla nevim kde je tedy problem, ale spis to bude o smysleni lidi .
Škoda že hra nerozvíjí také český pravopis, nasekat tolik hrubek v tak krátkém textu, je poměrně smutné. Proto bych chtěl naopak já vyzvat vás, abyste nešířil své příspěvky na internetu, bez patřičné gramatické úpravy. Děkuji.
Chápu, že z Narayan, který se schovává pod nickem, ze sebe udělal frajera přede všemi. Ale trochu ohleduplnosti a slušnosti by neuškodilo…
Jasně protože Marek, je úplně neanonymní a pod tím jménem vím přesně o koho jde.
Pokud jste museli se synem dohledávat informace na internetu a ptát se autorů, jak to vlastně máte hrát, tak je recenze pravdivá a hra je pravidlově nedotažená. To, že se vám dvěma hra líbí, ještě neznamená, že je dobrá.
Vylepšené MTG o prvek deckbuildingu (Dominion)
Vylepšený Dominion o prvky Magic the Gathering
Potřeba doplnit pravidla o krajní případy
Hrál jsem Magic the Gathering a nelíbilo se mi na něm, že kdo má dražší balík, tak má největší možnost na výhru. Potom mě baví Dominion, kde mají oba hráči stejné šance na vytváření balíku, ale nedají se v něm hrát karty v protivníkově kole.
Na RobotiCS je super, že kombinuje tyto dvě hry dohromady, bere si z nich to lepší a v neposlední řadě dokáže tyto dvě hráčské skupiny velmi dobře spojit:) Co se rychlosti týče, tak systém preventováni DMG ve formě kouřové bomby, která dokáže líznout kartu je práve to, co dokáže hru balancovat:)
Je zase pravdou, že pravidla v této hře si to chce dobře pročíst, ale vesměs mi příjdou docela zřetelná pro lajka, nýbrž hráč MTG v nich dokáže najít trhlinky, ale budiž klukům odpušteno, jelikož jsem koukal na stránky a aktuálně na to jsou 3 a vlastně to je jejich první takovýto počin a měli odvahu do toho jít:)
Myslím že by stačilo dát na net vysvětlení extrémních stavů a případně doplnění pravidel, aby hráči tuto hru hráli jednotně:) Polovina problémů by tím byla vyřešena:)
Za mě je to hra, která mi tu chyběla a navíc je to vyloženě česká hra, což jí dává na síle:)
P.S.: Povedlo se mi místo 4 hvězdiček dát pouze 0.5 což mě mrzí a chtěl bych to poupravit:D
Ahoj! Díky za reakci. Hodnocení jsme resetovali, klidně zkus udělit hvězdičky znova.
Děkuji:) Jinak bezva recenze:)
Vkladal som do hry nadej a tak trochu aj v dobrej viere, v podporu povodnej tvorby a temy a dckbldng a… a pod stromcek ju kupil…
Zahrana bola 3x a pochybujem ze pojde v dohladnej dobe na stol…
Ani sa mi nechcelo rozmyslat preco, ale tu je to sformulovane dokonale…
Takze suhlasim proti tomu…
=)
Hra systémem blízká srdcím hráčů MTG a PKM, ale přesto jiná svým systémem deck-buildingu. Nabízí různé strategie a taktiky bez jejichž rozvinutí hráč zůstává plochým hráčem a bude poražen.
Nabízí zajímavý svět Robotů a Programerů a pokaždé trochu jiné okamžiky při budování balíčku.
Nemusí se kupovat doplňková balení ani znát celý field karet.
Posunout výrobní kvalitu o něco výš
Dovysvětlit nuance na webu
Kopíruji jsem své vyjádření z Facebooku: Recenze mne z hlediska objektivní žurnalistiky velmi zklamala, neboť je v mnoha ohledech zabarvena neochotou. Za prvé k pravidlům. RobotiCS je především karetní hrou a má blízko ke gigantům jako Pokémon nebo MTG, kde jsou pravidla dávkována. Není obvyklé a ani jsme nechtěli hráče zahltit obsáhlými pravidly hned na začátku a předložili jen ZÁKLADNÍ PRAVIDLA. Od toho nám slouží web a další materiály, kde se ten, koho to zajímá více může plně ponořit do souvztažností. K průběhu hry – je vidět, že autor článku se do hry z nějakého důvodu nechtěl dostat – asi mu nebyl systém konfliktních karetních her sympatický. Protože jinak by odhalil, že jak uvedl na počátku, tak má k dispozici dohromady 3 reakční karty, z nichž pomocí 2 (Kouřové bomby) může snižovat obdržené zranění o 20. Čímž efekt jakékoliv rychle koupené zbraně eliminuje na minimum. PROTO rozhoduje právě strategie s jakou bude gradovat efekt balíčku, který bude postupně přetlačovat obranné schopnosti soupeře. Zejména když rozšíří řady o Beta-roboty, s pomocí nichž může útok posílit. Dále má na výběr např. strategii odhazování karet z ruky soupeře, čímž eliminuje jeho možnosti gradace strategie. Je vždy potřeba pečlivě přemýšlet kdy jaké schopnosti využít, aby to bylo efektivní a přizpůsobit hru vývoji balíčku soupeře. Dobrovolně přiznáváme kompromisní výrobní provedení a v některých případech příliš obecné vysvětlivky. Nicméně místo nadšení a podporu vývojového podhoubí her, se nám dostávalo od prvního setkání se zástupci Deskofobie ke konci minulého roku jen velmi subjektivně zabarvené kritiky plynoucí také z paličatého zastávání špatného pohledu na hru, což na onom setkání dokázal i náhodně kolemjdoucí hráč MTG, který hru bez problémů ihned pochopil, vykašlal se na nějaké spoléhání prvních 3 karet a strategii rozvinul a hráče testovací skupiny 2x porazil. Toto potvrdil i tuto sobotu konající se Robošampionát, kde se na turnajové úrovni hrál RobotiCS. Otázka je proč tolik nepochopení, neochoty a účelové kritiky? Rád bych požádal i další hráče RobotiCSu o jejich názory…
Ještě jeden postřeh: Celá recenze je matoucí, protože hru testovací skupina nějak uchopila, ale špatně. Připodobním to jako by hráč hrál Poker a sázel vždy podle síly karet na ruce a pak se rozčiloval jaktože prohrává? A když se mu někdo pokusí vysvětlit jak se blafuje a že máte sledovat i hru protihráčů, tak se začne rozčilovat. Asi tak fungovalo sezení s testovací skupinou, jehož se účastnila i Deskofobie a na tomto názoru si dále trvá…
PS: A ano hra byla testována v okruhu asi 100 – 150 hráčů a to i na akcích pro veřejnost = 9. třídy ZŠ… byť nikdy asi ne tolik slepě, že bychom poslali balíček bez jakékoliv komunikace a odkazů na web apod. Nicméně dobrý tip na test rozšíření.
Už jsem vás na to upozornil na FB, ale udělam to i tady…. není košer hodnotit si svoji vlastní hru. To nechte na jiných.
Není košer celá zavádějící recenze…
Mechanika "karta na vrch dobíracího balíčku"
Dynamika hry
Špatně napsaná pravidla
Nevyváženost startovních kombinací
Chtělo to ještě trochu pročistit před vydáním
Pardón, ale i kdyby hra byla bezchybná a to si musíte sami přeci s čistým svědomím přiznat, že není, tak má Petr pravdu. Hodnocení děl nepřísluší jejich autorům – působí to minimálně amatérsky, v horším případě arogantně.
Původně jsem se nechtěl nijak vyjadřovat, ale po téhle smršti přihodím svých pár dorbtů do soukolí:
Zúčastnil jsem se robošampionátu, ještě den předem jsem si hru párkrát zahrál, abych si ji oživil, protože jsem ji za celou dobu, co ji mám, vytáhl jen jednou (mechanika hry mi trochu skřípala a neměl jsem z toho dobrý pocit).
Když jsem pak přišel na šampionát, překvapilo mě, že pravidla vlastně znala a dokázala správně aplikovat jen malá část hráčů (osobně jsem se setkal v partii jen s jedním hráčem, který pravidla dokázal aplikovat naprosto správně dle jejich zapsání). Jedna z hráček (toto není útok na ni, prosím) se pak i přes neznalost pravidel dostala mezi první čtveřici, když v jedné partii naprosto špatně hrála se svým protivníkem jednu z vlastností robota – autoři tuto partii částečně resetovali, ale těžko říct, jak moc to situaci v danou chvíli již spravilo.
Kde v tomto vidím problém? Pravidla. Zmiňujete, že se snažíte hru co nejvíce zkrátit, aby si ji hráči brali na hory a nedávali přednost pokeru, či canastě. Problém ale je, že jste vytvořili hru, která má synergie karet, které by se daly s jistou nadsázkou přirovnat ke hře Summoner wars. Proto je potřeba vlastnosti karet vysvětlit opravdu dopodrobna, aby nedocházelo k jejich špatnému hraní, zvláště pokud v ní chcete dělat turnaje. To je myslím něco, co můžete snadno napravit – chce to trochu více času věnovat dvojstraně (nebo vícestraně) o schopnostech jednotlivých karet v zarážejících situacích.
No a ještě k pravidlům, vyvstaly situace, kdy ani autoři nedokázali svá pravidla správně interpretovat (to bych vám nezazlíval), ale oficiální odpověď „aha, no ono je to v pravidlech špatně napsané“, není příliš povzbuzující a znamená to, že s pravidly je potřeba něco dělat, aby si je všichni mohli vykládat stejně.
Co se prvních koupených karet týče, souhlasím, že ty jsou nejvíce klíčové, ale… Taktika koupit 3 dobré karty a pak se soustředit na jejich rotaci je kupodivu dobře vyvážená s taktikou delšího rozvíjení balíku (pokud se hráči s 3 super kartami nepodaří vyřídit protivníka rychle, tak má problém, což je ale samozřejmě v pořádku). Takže tam sice budu s Petrem nesouhlasit, ale myslím si vcelku lidsky a jen částečně.
Osobně jsem neměl dobrý pocit z vyváženosti. Některé kombinace robotů a programerů jsou značně silnější než jiné (a hlavně některé kombinace naproto negují některou jinou kombinaci) a nepůsobilo to na mě pak nejlepším dojmem. Myslím si, že tomuto efektu by zamezil větší playtest před vydáním hry. Je super, že máme spoustu robotů i programerů, pokud ale následně vyvstanou kombinace, které naprosto zašlapou do země jiné kombinace, pak je něco špatně a je potřeba s tím něco dělat.
Hra má podle mě potenciál, protože mechanika umístit kartu na vršek dobíracího balíčku je nádherně dynamická, poskytuje skvělé možnosti práce s balíkem a hlavně nepřeberné množství kombinací, jak svůj tah zahrát co nejefektivněji. Je potřeba s tímto potenciálem ale pracovat a ne jakoukoli negativní recenzi poplivat.
Osobně jste mě tímto trochu zklamali, čekal jsem, že za rok burou Robotics vychytaná hra, což stále být může, pokud vychladnete a vezmete si z těchto komentářů to podstatné. My se Vám přece snažíme když už něco, tak pomoct.
No a tobě, Petře, pokud jsi to dočetl až sem, přeji pevné nervy, podle mě jsi poukázal to důležité, někde ses možná lehce mýlil, ale to jedině kvůli subjektivitě, která se cení.
„RobotiCS je především karetní hrou a má blízko ke gigantům jako Pokémon nebo MTG, kde jsou pravidla dávkována. Není obvyklé a ani jsme nechtěli hráče zahltit obsáhlými pravidly hned na začátku a předložili jen ZÁKLADNÍ PRAVIDLA. Od toho nám slouží web a další materiály, kde se ten, koho to zajímá více může plně ponořit do souvztažností. “
Ako vážne? Necháme hráčov SCHVÁLNE nech si dohľadávajú pravidlá na webe? Si robíš srandu.
Základní pravidla slouží k pochopení fungování principů hry. Detailní vysvětlení nuancí je pak na webu. Nechtěli jsme dělat X-stránkový pravidla, aby to čtivo pak hráči spíš odložili než se do něj pustili. Různí tatínkové nám dávali zpětnou vazbu že to pochopili jejich mladí synové, tím jsme považovali pravidla za dostatečná…
Když chci hrát hru, nechci běhat na web a dohledávat pravidla. Stačí rozdělit pravidla na nějaké základní a druhá část by byla kritická pravidla, kde se dohledají už jednotlivé případy. A pokud se Vám nelíbí recenze deskofobie, nejsou jediným recenzentským portálem.
V tomto máte pravdu a shodujete se již s jedním hráčem, který nám to po Robošampionátu navrhl, expert rules, FAQs a další vysvětlení nuancí jsme měli přiložit jako A4 zvlášť a nechat na hráčích, zda ji použijí nebo ne… Takhle jsou tam základní pravidla a pomocný plán. Ty nuance je potřeba hledat na netu což nemusí být pro každého pohodlné…
Nejprve k tomuto příspěvku. Mé herní zkušenosti s hraním s malými kluky jsou poměrně široké. Tedy vím, že když pravidla „pochopí“ 10 letí kluci, neznamená, že ji ovládají. Jde o to, že když je nějaká sporná situace, tak se nehádají a nějak ji zahrají. A jsou spokojeni. Nepřemýšlí nad tím, že je něco špatně. Takže tatínkové třeba hru ovládají lépe než synové, ale protože ví, že tam jsou jisté nesrovnalosti, tak na to upozorní.
Hru jsem nehrál, ale rád vyzkouším. Může to pro vás být zajímavé se zastavit s hrou u nás v obchodu. Rád si na hru udělám objektivní názor. Nicméně jestliže je skutečně pravda, že jste záměrně nenapsali něco do pravidel, tak je to špatně. Spíš to vypadá, že jste to vydali a pak něco změnili v pravidlech a to jste dali na web. Což se běžně děje, jen tomu lidé obyčejně říkají errata, faq apod.
Dobrý den, milerád se v ráji deskovek zastavím a souvislosti vysvětlím. Ne že bychom záměrně něco nanapsali do pravidel, ale jen jsme tam explicitně nevypsali veškeré souvislosti, které mohou při konfrontacích dvou karet nastat. Dále jsme se snažili popisky vtěsnat do 1 A4, protože znám situace, kdy parta přátel jede na hory a večer někdy raději než aby louskala X stránek pravidel, tak si zahrají poker či třeba kanastu nebo si raději jen tak povídají ;). Chyba byla, že jsme měli dát hráči možnost vybrat si buď zabývat se krátkou/zhuštěnou nebo obsáhlou/detailní verzí a jakési hloubkové a exaktní Master rules i s různými FAQy a obrázkovými popisky tam vložit.
Musím uznat že když jsem se učil pravidla také mi tam chyběli nějaké detaily ale stačilo napsat samotným autorům a ty bez problému reagovali.
Rozhodně nesouhlasím s tím že hra se odvíjí od prvních nakoupených karet. Byl jsem na prvním turnaji a musím uznat že se všichni pobavili. Pravidla jsou primitivní, stačí se do toho jen trochu vžít.
O žetonech bych se vůbec nezmiňoval. U Pokémonů jsou žetony na chlup stejné a stejně je nikdo nepoužívá protože se stejně používají kostky.
Testování byla a prý byla dost pozitivní.
Za mě hra super. Do hry jsem se vžil. Je tam spoustu originálních nápadů. A dovoluji si říci že je to nová srdcovka. (Kdo by chtěl říci že jsem nehrál nikdy pořádné karetní hry, od svých 6 let hraji všelijaké karetní hry..)
Nesouhlasím s vašim názorem, že herní pravidla jsou nedostatečná… Robotics první deckbuildingová kterou aktivně hraji a pravidla jsem pochopil do čtvrt hodiny… Stejně tak to, že naprosto chybí fázování kola není tak úplně pravda. Fázování je vytištěné na herním plánu, který je Vámi shledán zbytečným… Souhlasím s vámi sice v tom, že žetony únavy a zranění jsou nepraktické, ale tokeny stejného formátu a materiálu využívají i hry jako Pokemon: Trading card game… Nadále jsem moc nesouhlasil s vaším vyjádřením o strategické stránce hry… A to v tom, že celý balíček se odvíjí od pár karet, které si hráč může koupit v prvních pár kolech hry. Každý, kdo Robotics hrál ví, že maximální počet zdrojů, které může v prvním kole „nalízat“ je 700 a i kdyby si koupil zdroj, který si v příštím kole lízne, tak i přesto by neměl na karty za 900, které hru nejvíce utvářejí…
Celkově s vaší recenzí moc nesouhlasím, a přijde mi, že jste důlležité části hry vynechali…
roboticsi hraju moc rád, ale co se pravidel a návodu týče, souhlasím, že je napsaný opravdu bídně. Já hrávám hearthstone, takže jsem se s ním nějak popasoval, ale ostatní přátele měli velký problém hru pochopit, protože deckbulding systém neznají.
Dále autor kritizuje výhodu prvních karet. Tam musím souhlasit částečně. Myslím si, že early game je silnější než late game, ale ne o moc.
Vesměs však roboticsi chápu jako kladný projekt s velkým potenciál. Pokud si vezme poučení z kritiky, která je dle mého názoru silná, avšak oprávněná, pak se může dostat na výsluní.
Maximální vtažení do děje
Komplet v češtině
Neustále nové herní situace
Přehledná herní podložka pro začínající
Cena (s jednou zakoupenou hrou si mohou zahrát až čtyři osoby)
Drobné nesrovnalosti v pravidlech
Robotics mě jako karetní hra velmi oslovila. Každý hráč začíná od nuly a se stejným základem, což mě už od začátku na této hře mile překvapilo. Dále mi hra přišla poměrně jednoduchá na pochopení a sama uz jsem po jedne particce měla jasno co a jak. Náhodně vybraný programer a k němu vámi zvolený a snad i vhodný alfa robot..uz to dělá průběh každého zápasu jiný. Hra pak běží poměrně rychle a neustále vás nutí být součástí, ikdyz zrovna není vase kolo (hlavne diky kartám reakcí), takže sve kolo(a tim vlastne půl hry) rozhodně nezaspite ;).
Robotics jsem hrála už spoustakrát a ještě me neomrzela, pořád u ní nacházím nové a nové strategie a taktické manévry, které delaji každý zápas jedinečným.
A co se týče pravidel, jsou tam sice nějaké mouchy, ale vývojáři jsou skoro 24/7 na stránkách robotics ku pomoci 😉
Kompletně česká - od českých autorů
Zajímavý příběh okolo
Líbivá grafika
Přehledný plán
Perfektně balancuje mezi strategií a náhodou
Jednoduchá, rychlá, zábavná
Cena
Pravidla (nesrozumitelná), místy sporná
Kvalita karet by mohla být o něco lepší
Nevybalancovaná
V první řadě bych chtěl podotknut, že RobotiCS byla první deck-buildingová hra, kterou jsem kdy hrál. To byl asi ten důvod, proč jsme se museli s pravidly trochu poprat – trochu jsme se s otcem při první hře pohádali, když každý pochopil něco trochu jinak, což mě lehce odradilo. Pravidla se mi zdají pro nováčky tohoto žánru místy nesrozumitelně nebo nejasně napsaná, ačkoliv ve výsledku nejsou vůbec složitá. Spíše bych ocenil 4 i 5 stránek pravidel s názornými příklady, jak se co dělá, než to nacpat do 1 papíru. Na druhou stranu, co se mi líbí, je část pravidel na hracím plánu (např. průběh kola). Díky tomu totiž do pravidel nemusíte zpětně nahlížet a tím zdržovat hru. Proto podle mě hrací plán není vůbec zbytečný (určitě minimálně pro nováčky ne).
V samotné hře je pak ukryto mnoho cest, kterými se můžete vydat. Na úplném počátku hry dostanete náhodného programera, k němuž si vyberete A-robota – už to určuje směr vaší taktiky, protože i robot i programer mají nějaké schopnosti, které se dají kombinovat mezi sebou. Dále pak nakupujete karty, které jsou na výběr v robomarketu – Je lepší si první koupit zbraň a hru začít hrát agresivně? Nebo hned zainventovat do lepších zdrojů a v pozdější fázi hry drtit vašeho soupeře silnými kartami? Podobná rozhodnutí děláte ve hře a často a tím ji ovlivňujete. Proto se jen velmi málo kdy stane, že jsou 2 hry stejné.
A abych to řekl nějak obecně, tak podle mě hra RobotiCS perfektně balancuje mezi strategií a náhodou – záleží nejen na Vašem štěstí, ale i na Vašich rozhodnutích. A to je ten hlavní důvod, proč se mi tak líbí a baví mě.
Určitě hra ještě potřebuje trochu vybalancovat (autoři po turnaji určitě ví kde) a vylepšit pravidla tak, aby řešila pokud možno všechny sporné případy – alespoň na ty webové stránky by je mohli dát. Pak budou RobotiCS ještě lepší hrou. Za mě 4,5*
Nevybalancovaná – tím jsem měl na mysli jednotlivé A-roboty mezi sebou. Chce to ještě trochu poupravit, aby to bylo více vyvážené (hlavně kvůli turnajům)
Souhlasíme, v pátek se nad touto problematikou sejdeme a určitě o víkendu nebo po něm vydáme nějaké stanovisko. Nahromadili jsme spoustu zajímavých podnětů, za které děkujeme!
Množství možných strategií, kombinací
Ryze česká hra
Výukový prvek (programovací jazyk na každé kartě)
Plán - těším se na "nepapírovou" verzi.
Hra i projekt se mi moc líbí a co je důležité, autoři slibují další pokračování, v nichž mají příležitost vychytat případné mušky (každý začátek je složitý). Myslím, že se máme na co těšit. Jsem rád, že se v Česku najdou lidé zapáleni do takovýchto projektů. Fandím RobotiCS!
Samotnou hru nemohu hodnotit, protože jsem jí zatím neměl možnost hrát, ani netuším, jak přesně probíhala komunikace tvůrců hry s Deskofobií, ale takovéto vyjádření autora hry se dá jemně označit jako „velmi nešťastné“. Hodnotit vlastní hru je zcela mimo a obrat, cituji: “ RobotiCS je především karetní hrou a má blízko ke gigantům jako Pokémon nebo MTG,…“ zavání až nabubřelostí. Na tyto giganty ztěží dosahuje Vlaada Chvátil, nejúspěšnější a světoznámý český autor. Takže ne, malá česká karetní hra RobotiCS se opravdu ani vzdáleně ke zmiňovaným a po celém světě hraným gigantům neblíží ani na míli.
I kdyby recenze neodpovídala celkovému přijetí hry veřejností (jak jsem psal výše, toto nemohu soudit, jelikož jsem RobotiCS dosud nehrál), dá se na ni reagovat rozumnějším způsobem a autor hry by se měl podobných zpráv do budoucna vyvarovat. Vrhá to na něj totiž nepěkné světlo. I nepříjemná kritika, se kterou autor nesouhlasí se dá elegantně přejít tím, že děkujete za kritiku, plně s ní nesouhlasíte, ale zkusíte najít způsob, jak hru udělat přístupnější, komponenty hezčí, pravidla srozumitelnější apod. Skřípění zubů a vztek z přečtené recenze nemusí být zvěčněn na internetu, protože se vám může kdykoliv vrátit.
Tím vyjádřením jsem nedělal giganta z RobotiCSu, ale přirovnával jsem systém hraní ke gigantům a tím jsem oslavoval dané hry – stejně asi jako pan recenzent přirovnával hru k Dominionu.
Deskofobii jsme se snažili vysvětlit vše potřebné a plně jsme komunikovali. I přesto vyšla tato recenze – není to přinejmenším trochu divné?
Z konstruktivních kritik hráčů, kteří hru pochopili či chtěli pochopit se snažíme poučit, ale u Deskofobie to není ten případ… byť expertní pravidla do jakéhokoliv reprintu či pokračování rádi vložíme jako extra list a možnost pro hráče.
Přijde mi, že některé hry autoři deskofobie naprosto nepochopili a hráli je proti jejich herní logice. Díky tomu se jim principy těchto her rozpadly pod rukama a staly se nehratelnými. Tím pádem udělí nízký počet hvězd, hru totálně potopí a dají nízký počet hvězd. Poslední dobou mi přijde, že zdejší hodnocení her nefunguje na principu „hru pořádně otestujeme a dáme hodnocení“, ale spíše „Když to pochopíme, budem to hrát podle sebe a bude nás to bavit, tak je to dobrý. To, co nás bavit nebude, zhodnotíme špatně.“. Co se alespoň trochu zkusit zamyslet nad tím, že pokud vám příjde hratelnost divná, můžete někde dělat chybu i Vy a hru raději před vydáním recenze více otestovat?
Toto je zejména podivné v souvislosti, kdy jsme s autorem recenze komunikovali a vše vysvětlovali a to jak na prvním testovacím sezení z očí do očí, tak pak v emailové komunikaci…
Kde se to ještě stalo? Prošel jde si recenze a nenašel jsem nic co by naznačovalo výskyt jevu který zde propisujete.
Milý recenzente, velmi ráda s Vámi budu v některých věcech nesouhlasit.
V prvé řadě bych chtěla upozornit na velmi neobjektivní styl psaní Vaší recenze. Na jednu stranu vytýkáte hře nedostatečné popsání pravidel a na stranu druhou se zde hráčům, kteří třeba ještě neměli tu možnost si Robotics zahrát, snažíte vpravit svůj zatvrzelý názor zbavený veškerých souvislostí – nehledě k tomu, že je postavený na naprostých, s prominutím, jalových taktikách, které v reálné hře nejsou proveditelné 😀
Tím chci konkrétně poukázat na, cituji: „To co se snažím říct je, že se vám klidně může stát, že váš soupeř bude mít v nabídce kulomet, kterým to do vás bude od prvního kola nemilosrdně šít a vy s tím… moc nenaděláte. Někdy. Je to otázka náhody, jaká bude nabídka na robomarketu.“ Zaprvé: Otázka náhody se vyskytuje u všech karetních her a u všech je jakákoli snaha o snížení faktoru náhody (jinými slovy podvádění) považována za vysoce nesportovní a již mnozí na to doplatili například ztrátou svého chrupu. Nehledě k tomu, že ve Vámi zmiňovaných pravidlech je uvedeno, že hráč na začátku svého kola může karty na své straně robomarketu vyměnit. A zadruhé: S rotačákem se to má tak, že jakožto silná a účinná zbraň je taktéž velmi drahá, tedy podle mých výpočtů si ji budete moci koupit nejdříve ve čtvrtém kole a použít ji budete moct až v kole pátém… přičemž síla jeho útoku úzce souvisí s množtvím karet, které vlastníte, tedy opravdu vám jeden rotačák k vítězství nepostačí, a to se ani nebudu zmiňovat o spoustě herních způsobů, jak se tomuto „rozcedníkování“ vyhnout, protože jste evidentně zapomněl na kartu „No money, no funny“ 😉
Pokud se Vám hra po jedné či dvou zápasech nelíbí, prostě napište, že se Vám nelíbí. Do seriózní recenze ale, prosím, nezatahujte vaše osobní zklamání z toho, že vám někdo s rotačákem natrhnul sedinku, protože tak tento článek opravdu působí…
PS: Vy byste si v jakékoli hře nechal v ruce zbraň, která by měla prázdný zásobník, protože jste ho právě celý vystřílel do svého protivníka? Já tedy ne… 😀
U všech her je sice náhoda, ale nikdy nemá představovat frustrující faktor kdy se s ní nedá nic dělat. Karetkém jsem nikdy moc neholdoval, proto hraju jen Imperial Settlers, kde je random efekt jen minimální a zbytek je čistě o tom co a jak a kdy zahraji.
Recenze mi připadá jinak naprosto v pořádku, recenze totiž je o subjektivním názoru jedince který jí píše (i když autor hry se snaží tvrdit opak).
Mimochodem. Kulem a rotačák je stejná věc? Ty věci se tak jmenují na kartách? Protože já mam pocit že autor myslel abstraktní kulomet.
Ano, Rotační kulomet je konkrétní karta s konkrétním útokem a efektem navíc… A pokud recenzent nemyslel tuto konkrétní kartu, doporučila bych mu, aby se nad svými recenzemi ještě více zamyslel, než je vyšle do světa… 🙂
Opravdu Vám přijde normální zakládat recenzi na překroucených faktech = např. špatném hraní hry (efekt prvních nákupů lze kdykoliv snížit) a vynechání jednoho výukového prvku, jímž je podložka (na obrázku jsou i karty špatně rozmístěné – Robomarket nemá být uprostřed)? Náhoda tam je a hráči se ji musí naučit využívat ve prospěch budování vlastní strategie, která je tím pokaždé trochu jiná. A pokud se autor hry ohradí? No to je přeci neslýchané, co si to dovoluje! Děkuji zde hráčům RobotiCSu, že tyto skutečnosti uvádějí na pravou míru.
Mě přijde neslýchané vydat hru s nedostatečnými pravidly a pak napadat recenzenta potažmo zákazníka za nepozitivní hodnocení, protože hru prý špatně pochopil.
Bez dobře napsaných pravidel, které jsou součástí balení, je celá hra jen pár bezcenných kartiček (navíc se komponenty zdají být poměrně nekvalitní a grafická stránka je na dnešní dobu podprůměrná).
Neslýchané je, aby někdo nutil zákazníka hledat potřebná pravidla na internetu.
Až bude velectěný pan recenzent opravdu rozumět pravidlům a systému hry, pak se nikdo nebude ohrazovat proti jeho článkům. Až se velectěný pan recenzent zamyslí (chápu, že to nedělá, neboť to velmi bolí) a přestane psát o naprosto nelogických a, v reálné hře, neproveditelných tazích a taktikách, nikdo nebude jeho recenze napadat. Až velectěný pan recenzent napíše recenzi, která je rozumná, logická, nezatajuje fakta a nesnaží se těm skutečným potencionálním zákazníkům vštípit názor, že je hra tímto a oním způsobem špatná, každý bude respektovat jeho názor, ať už bude pro hru pochvalný či nikoli…
Neslýchané je slyšet ryby nadávat… 😉
Pane Mikuláši, pořád se zde jistí lidé motají v jedněch a těch samých nenávistných komentářích ignorujíc, popírajíc či překrucujíc argumenty lidí = zákazníků, kteří hru opravdu hráli a pochopili a že jich tu je již dostatek… achjo… pro to už nemám ani dalších slov…
Já teda vidím nenávistné komentáře jen od fanboyů vaši hry. Například slečna Ffalka dospěla i k napadení inteligence autora.
Uhhh… 😀
Hmmm… Budeme tedy hrát hry bez náhody, bez fantazie, bez jakékoli možnosti se přizpůsobovat momentální situaci, která nastala… Budeme se chovat jako zombie s rukama nataženýma před sebe a půjdeme všichni stejným směrem ke hrám, které mají striktně nalinkovaný průběh… protože: „Božínku, co bych dělal, když bych tu hru nevyhrál? Já bych byl tak frustrovaný…“ Opravdu? 😀
MImochodem… Negativní recenze je pro tvůrce stejně důležitá jako ta pozitivní, jenže musí mít hodnotu recenze, což tento článek opravdu nemá. A navíc by mi nepřišlo naprosto v pořádku, aby někdo, komu nechutná jedna zmrzlina od Algidy (protože jinou nezkusil), napsal „recenzi“, která dehonestuje všechny jejich zmrzliny… 😉
Nevím kolik jste zatím hrala her slečno. Typuji že moc ne. Ale po určitém množství her je člověk schopnen srovnávat titulu mezi sebou a rozeznat že něco je opravdu slabé.
Co se random faktoru hry týče zkuste si zahrát Relic, ta hra je tak random, že je v podstatě jen frustrující a nemáte šanci nic ovlivnit (presto ma jistě hodně fanoušků). Na druhou stranu máte Hru o Trůny která má v podstatě žádný náhodný prvek a je vyloženě o strategii a taktice hráče, kupodivu si při jejím hraní nepřipadám jako zombie, a ani není od začátku dano jestli vyhraju. A je mi i jedno když prohraju, protože jsem neprohral na to ze můj oponent si líznul lepší kartu.
Hrajte víc her.
Komplet v češtině
Neustále nové herní situace
Herní podložka
velké množství strategií, kombinací
česká hra
Co je tohle za recenzi? Vy jste asi vůbec nepochopil, o čem ta hra je. Tak za:
1. Pravidla se nejlépe pochopí za pochodu hry, já jsem si třeba osobně nikdy nečetl pravidla hry.
2. Není to úplně o náhodě. Sám jsem se účastnil robošampionátu, kde na mě dvakrát soupeř vzal rotační kulomet, bušil od začátku dokonce, ale já stejně vyhrál. Proč? Tak logicky, když vidím že soupeř má strategii o útočení, tak si koupím léčení? Přesně takhle jsem to hrál a bylo z toho krásné 2. místo.
Takže bych chtěl říct, že je to strategická hra. Každý si volí taktiku sám, ale pak se nesmí divit, když zvolí tu špatnou.
Hra mě jinak velmi nadchla, nečekal jsem, že by mohla mít takový ohlas a doufám, že budou další turnaje. Tímto bych chtěl, aby i další nový hráči alespoň zkusili tuto hru.
Na závěr bych chtěl, aby autor článku nešířil a nepsal takové nesmysly o této hře, když neví o čem je. Pište si radši o hrách, kde nejsou karty.
On kupoval kulomety a ty léčení? Jsi chlapče génius. Tebe je na hry, které Deskofobie recenzuje, škoda. Je mi líto, že jsi tu recenzi musel číst…Třeba až Petr bude hrát nějakou jinou karetní hru, tak pochopí, co nepochopil a zjistí si, co znamená termín strategie.
Tak za:
1. Dovolil jsem vám, abyste mi tykal?
2. Hraju jiné karetní hry(pokémon a hrál jsem i MTG)
3. Napiš si celé jméno Kubrtttrrtrtrtrtrtrt
Jo, tebe ja skutečně na Deskofobii škoda. 🙂 Zůstaň u Pokémonů a někam to určitě dotáhneš.
BTW Petrem jsem myslel autora recenze.
Ty se nikdy neucis pravidla? Co nejsložitější hra co jsi kdy hrál?
Nechceš se někdy dohodnout a zahrat si s námi Hru o trůny?
učím se, je při hře. Popřípadě koukám na někoho a zeptám, proč to tak je. Praxe je efektivnější než teorie. To byste ale měl vědět. Hraju pokémony a hrál jsem i MTG a hry o trůny mě nezajímají. Nemám tolik času, abych hrál 10 her..
ok takže nejsložitější hry které hrajete mají pravidla o délce letáku a vytahujete se tady na recenzenta který, na rozdíl od vás, je zvyklí pravidla číst.
Co když hrajete novou hru s lidmi kteří jí nehráli, právě jste si koupil starter s kamarádem a chcete hrát?
U většiny recenzí žádné, nebo 1-2 hodnocení v diskuzi. A tady? Takových hvězdiček? Tolik napadání autora? To trochu smrdí, ne? 😀 Chtěl jsem si hru koupit za těch pár drobných a udělat si svůj názor, ale po této „kampani“ autora a jeho okruhu obdivovatelů mě naprosto přešla chuť.
Tak ja jsem fakt rad, ze beres recenzi jako recenzi a nebojis se o hre napsat, ze je to shit, kdyz je to evidentni. Horsi by bylo, kdyby si tu hru nekdo na zaklade te recenze koupil a pak nadaval. Pokracuj v tom a neuhni, jinak spadnes nekam, kam nechces
Hmm, tak je to spíš Dominion nebo spíš MtG? Podle pravidel to je „zase další upravený Dominion“. Směrem k větší náhodnosti. Což o to, náhoda ve hrách může být dobrá, ale záleží na tom, jak se ta náhoda projevuje.
Celkem dost jinak nechápu spoustu těch komentářů tady. Ve smyslu toho, že napadají autora recenze. Autor si udělal nějaký názor, na začátku celkem pěkně popsal, o čem ta hra je, a pak popsal, jak se mu hra jeví a co se mu na ní líbí a nelíbí.
Jasně, že se to zrovna autorovi recenze nemusí líbit a že tomu dá nízké hodnocení. Pokud to má podložené (jakože tady bezpečně má), není problém. Stejně tak spoustě lidí se to může líbit. Ale jako navážet se do autora? To je už fakt mimo.
A co já a tato hra? I bez této recenze bych o ni neměl zájem. Jak jsem psal výše, je to „zase další kopie Dominionu“ 🙂
Ani já nebudu hru hodnotit. Avšak autor recenze má právo na svůj názor, který zdůvodnil. To však neznamená, že všichni mají stejný názor.
Co se týče ostatních zarytých příznivců hry a zároveň zdejších odpůrců recenze – většina se přiznává, že to je jejich první deck-building. Zkuste i jiné hry, abyste mohli srovnat (stejně jako to dělá autor recenzí).
Předesílám, že o hře jsem slyšel až tady z recenze na deskofobii. Hru jsem nehrál, proto ji také nebudu hodnotit.
A teď k věci. To co se děje v reakcích na recenzi je bohužel to, jak internet křiví pohled lidí na svět.
Recenzi jsem si poctivě přečetl, a nevím, kde bere tvůrce hry a jeho přisluhovači (pardon, ale když už si berou do úst silná slova, já toho využiji také) pocit, že recenzent hru nepochopil, případně, že ji napadá z nějaké zášti. Problémy které popsal, jsou popsány celkem věcně, a týkají se mechanik, které recenzentovi přijdou nelogické, případně nezajímavé. Dokonce osobně po přečtení recenze bych pořád rád hru alespoň zkusil, abych zjistil, jestli tak budou připadat i mě.
Tím se dostávám k druhému problému. Kde lidi stále berou ten pocit, že recenze je čistě objektivní. Když má na konci být nějaké hodnocení, tak to hodnocení nemůže být jen objektivní. To by pak nemělo cenu, aby hru recenzoval víc jak jeden člověk na světě, když je to tak „objektivní“. Vezmu jako příklad recenze serveru jako je „dice tower“. Když zkouknete video o „top ten overrated games“, tak zjistíte, jak moc se mohou názory recenzentů lišit. Pomyslným topem je například to, jak se většině recenzentů „dice tower“ líbí hra Jamaica, ale Ryan Metzler tu hru sepsul jak šílený, a nikdo s tím nemá problém, protože všichni ví, že Ryan má v oblibě jiné hry.
Pokud tvůrce hry předpokládá, že pravidla si dohledám na internetu, měl by se nad sebou zamyslet. Ano, vždy z pravidel něco uteče, a ano je téměř nemožné napsat neprůstřelná pravidla tak, aby z nich všichni pochopili všechny nuance(a ano, představte si lidičkové, že každý člověk vnímá nejen psaný text odlišně, a tím pádem, co jednomu připadá srozumitelné, druhému připadat nemusí, i když mají stejné IQ i vzdělání!), ale už od počátku předpokládat, že si lidi budou některá pravidla dohledávat je prostě směšné.
Poslední čeho se dotknu, a o čem se u nás nemluví, je to, jak zde většina přisluhovačů jako hlavní plus uvedlo, že se jedná o hru českých tvůrců. Ano, každá hra z českých luhů a hájů mi udělá radost, ale pokud se mi nelíbí, tak to, že je „od nás“ ji v mých očích nijak nevylepší.
Nic to ovšem nemění na tom, že i po přečtení recenze bych hru klidně zkusil. A to prosím nesnáším dominion!
Pane Martine, jsem rád, že si zkusíte udělat vlastní pohled na souvislosti a v tomto případě navrhuji se klidně nad problematikou sejít někdy odpoledne v rámci Prahy – třeba v Černém rytíři na Florenci. Klidně hru přinesu a ukáži Vám co mám na mysli a co mi přišlo zavádějící. A co se týká objektivity mi především právě vadí, že něco je předkládáno zavádějícím způsobem. O tom Vám klidně povyprávím osobně.
Děkuji za Vaši odpověď, ale bohužel nejsem z Prahy, ani z okolí. Naštěstí mám kolem sebe lidi, kteří hrají kde co, takže se ke hře časem asi dostanu, a nakonec si udělám vlastní názor.
Bohužel co se zavádějícího způsobu předkládání věcí týče, v tom se nejspíše rozejdeme. Já netvrdím, že recenzent v recenzi popisuje vše objektivně, ale popisuje hru tak, abych věděl, co považuje za nedostatek (ať už má pravdu nebo ne, či ať už s ním souhlasím, nebo nesouhlasím). Uvádí konkrétní případy, a porovnává je s hrami, které hrál. Jistě že tu dochází k určité manipulaci, ale tím, že mi řeknete Váš názor se z Vašeho názoru nestává fakt, stejně jako se z této recenze nestává fakt. Stále půjde jen o názory dvou lidí.
Jakákoliv informace se dá podat tak, aby člověk dosáhl svého cíle.
Já opravdu chápu, že chcete bránit vlastní hru, já bych asi také byl rozčarovaný, ale už z uvedených reakcí Vám musí být přece jasné, že jste se vydal vcelku špatnou cestou.
Nikdo Vám nevyčítá, že s recenzí nesouhlasíte, ale jde právě o to, jakým způsobem svou informaci předáte lidem. Lidé, kteří sledují deskofobii budou samozřejmě recenzí ovlivněni, nicméně pokud byste reagoval jinak, vidíte sám, že je tu spousta čtenářů, kteří by i tak měli o hru zájem, minimálně si ji zkusit.
Z vlastní zkušenosti navíc vím, že pokud má jakákoliv hra/film/kniha/whatever rozporuplné recenze, bude pro mě něčím zajímavá. Na druhou stranu, pokud má něco recenze jen oslavné, nezřídka bývám zklamán.
Nicméně přeji Vám úspěch jak s touto tak jakoukoliv další hrou.
PS: Má reakce je bohužel ovlivněna také tím, že ve velké míře sleduji videoherní trh, kde se podobné reakce a diskuze už dávno vymkly kontrole, a lidé jsou schopni se kvůli názoru zabíjet, Prosím nezavádějme to i do deskových her, které pro mě zatím byly vždy poklidným médiem.
PPS: Nevím jestli se vyznáte ve videoherním světě, ale když si vezmete jak nakonec dopadl Phil Fish, tvůrce hry FEZ, tak bych se radši k negativním recenzím jakožto tvůrce vyjadřoval osobně s větším nadhledem.
Díky také za reakci, ale jsem na rozpacích zda právě sporný bod recenzující hru jako vyřízenou po 3 kolech by někoho motivoval ke koupi. Není tu zvykem se ohrazovat proti zavádějícím formulacím, tudíž budiž to alespoň příkladem pro další autory her. Aby drželi ústa a krok, byť jsou mechaniky jejich hry překrouceny…
Tak záleží samozřejmě jak je to podáno. Já tomu z textu rozuměl tak, že hráči, se kterými recenzent hrál nepovažovali nákup dalších karet za tak podstatný. Spíš by mě zajímalo, zda se dá i s touto strategií vyhrát. Tím pádem já osobně jsem si z recenze neodnesl pocit, že ta hra musí být nutně vyřízená po 3 kolech.
A špatně jste mě asi pochopil, ale nejde o to držet ústa a krok, ale reagovat trochu méně útočně. Ono se Vám to možná nezdá, ale opravdu ta Vaše reakce může lidem připadat přehnaná. Já z ní měl také pocit, že se hru snažíte hájit tak, že z recenzenta a jeho spoluhráčů děláte záškodníky, co se Vás snaží poškodit. V pozdějších reakcích je to už lepší, a věřím, že byste dokázal spoustu mechanik obhájit. Ale chápu, že najít ten správný tón, aby text na internetu nebyl dezinterpretován může být těžké.
Vážený pane Tomáši, dovolím si také zareagovat. Smím se zeptat, pokud by Petr z Deskofobie uvedl v recenzi to, co mu vytýkáte, že neuvedl a přesto byl hře dál hodnocení takové jako dál. Byl byste spokojenější?
Ohledně recenzi, obecně považují za lepší recenze ty, co jsou subjektivnější než obecnější. Hned vysvětlím proč. Protože se domnívám se, že pokud recenzent (čehokoliv, nemusí být zrovna deskových her) řekne svůj názor, jak to vnímá. Tak jako některým se hra může líbit, lidem co Vám hru ohodnotili kladně tak jiným se hra líbit nemusí, třeba nějakému Petrovi s deskofobie. Pamatují se, že jednomu z recenzentu co sledují se jedná, nejmenována hra tak nelíbila, že dal ji hodnocení 1/5 a co se mu tam nelibí, v podstatě neřekl nic, jen krabici hodil o zem.
Dovolím si ještě jeden malý postřeh. Byl jsem před vánocemi v Kolíně a domluvil jsem se s Petrem, jestli se večer nesejdeme na pokec a možná i na něco zahrát. Petr donesl právě RobotiCS. Myslím, že kdyby ji již dopředu odepsal, tak ji určitě nedonese to setkání s člověkem, co přijel z konce republiky do Kolína.
Smím se zeptat co jste očekávali od Deskofobie, co jste od nich nedostali? Nebylo to příslovečné poplácaní po zádech? Pokud ne rád bych věděl co to bylo?
Pane Razsko, kdyby recenzent uvedl, že v pravidlech nejprve hru špatně pochopil (třeba i díky nedostatečné hloubce vysvětlení pravidel), ale že jsme mu pak objasnili její možnosti, které mohou vést k složitějším partiím, které mu ovšem nejsou po chuti a dal jí dvě hvězdičky je to úplně jiná situace než když napíše, že hra je po 3 koupených kartách prakticky vyřízená a není třeba nic dalšího kupovat.
Pane Tomáši, měl bych k tomu jen několik připomínek:
1) Prosím nekomolte moje příjmení pan Razska nejsem a doufám, že nikdy nebudu.
2) Mám dojem, že jsem odpovědí na své otázky neobdržel. Neptal jsem se co recenzent uvedl, pochopil, a podobně.
3) Ohledně vašeho vysvětlení možnosti které mohou vést k složitějším partiím na jednu stranu chápu na to druhou stranu by mně to dokázalo vytočit. Někdy deskové čí karetní hry hraji na místě, kde internet není. Dělal jsem třeba víkendovky s hrami pro skautiky. Osobně nevím, jak bych vyřešil takový moment a co bylo fér z mé strany a co již ne a neměl bych možnost získat vyjádření autora/ů. Asi to vnímam jinak, kde třeba něco je blbě vytisknuto, třeba Temné znamení. Některé karty mají blbé symboly vytisknuté. Je sice hra pak těžší než s opravou ale jde dohrát.
4. Trošku to bude souviset s bodem 3. Co měl Petr zrecenzovat: a) samotnou RobotiCS (co dle mého zhodnotil) čí b) RobotiCS včetně vašich konzultací, rád, postupu? Podle mne za a), a opět se dostávám k situaci co jsem popisoval výše víkendovka bez internetu, jak fér vyřešit složitější situace, když nemám jak se zkontaktovat s tvůrci – nemám kontakt, nemám časové možnosti.
Mám toho víc, ale jaksi nemám chuť to psát, když se mi komolí příjmení a vnímám, že mé otázky zůstávají bez odpovědí.
Odcitoval bych z rozhovoru s Kamilem Filou – Ale hodně lidí, především těch, co nejsou moc zvyklí číst recenze, nebo je celkově neuznávají jako žánr, kritiky automaticky označuje za blbce, parazity, netalentované závistivce a podobně.
Dovolím si zareagovat obecně pro všechny. Pokud se mi tu nepovedlo předat důvody svého rozhořčení, navrhuji se setkat za účelem názorné prezentace. Budu V Černém rytíři příští pátek 4.3. od 16:30 do asi 18:00 a milerád přinesu hru a ukáži co mám na mysli. Bude jen na vás zda se mi vysmějete nebo něco uznáte…
No pokud me ma o kvalitach hry presvedcit zapojeni autora, aby mi to by mi to vysvetlil, tak je neco spatne, ne? Jako nic proti, aby me frontiera vysvetloval Eklund, ale to by pak prodal velky kulovy, kdyby musel dat kazdymu nazorny priklad 🙂 Ja osobne mel u deskofobackych recenzi spis pocit, ze jsou az moc nekriticti a mirni, takze pokud Petr dal dve hvezdicky, tak pro me to znamena fakt zumpu. A vim, ze Petr toho ma nahrano fakt hodne, takze rozdil mezi dobrou a spatnou hrou pozna. Takze tohle vztekani taky mi prijde podobne, jako predvadi Troska, kdyz si nekdo dovoli o jeho tvorbe rict, ze jsou to sracky.
Pane Tomáši,
asi jdu pozdě, ale kde se dají dneska najít pokročilá pravidla k RobotiCS, deskové hře?
Adresa http://www.robotics-world.net již nějakou dobu neexistuje a na internetu jsem našel pouze nějaké diskuze odkazující na tyto stránky.
Děkuji!
adresováno autorovi:
Hru jsem nehrál, hodnotit ji tedy nebudu. Nebudu ji hodnotit ani do budoucna, neboť vyjádření autora hry pod recenzí mě totálně znechutilo.
Nejprve by mě zajímalo, pro koho je tato hra určená. Pro chlapce základních škol? OK, nechte si ji tedy zrecenzovat studentíkem, dejte mu za to kopii hry, čokoládu a buďte spokojení, jak se hra líbila. Chcete pravdivou recenzi od hráčů, kteří mají stovku(y) her a odehráno tisíce? Tak si tu recenzi pane autore přečtěte znovu.
To, že recenze je subjektivní berete jako chybu? 🙂 člověk by řekl, že od toho recenze jsou. Má-li jít o objektivní recenzi, přečtěte si „recenzi od autora hry“, který tomu rozumí „nejlépe“ a poplácejte se po rameni.
Nejvíc jste mě však nepobavil vy, ale vaši obdivovatelé. Zajímalo by mě, jak se dozvěděli o Deskofobii. Zda pravidelně sledují videa a čtou články. Zda byli na Deskofobii LIVE, nebo se chystají na tu letošní. A hlavně kolik toho mají nahráno. Já jsem se kdysi náramně bavil u Loupežníků, Člobrda, Dostihů … jo, v tom věku jsem si říkal jaké to jsou super hry, byl jsem na základce a o hrách jsem věděl hov – hodně málo. Ale nepotřeboval jsem rozkřikovat do světa, že Dostihy jsou nejlepší hra, protože se v ní hází kostkou a šoupe figurkou stejně jako v Člověče, nezlob se. Hodnocení: „Nikdy jsem nehrál jiný deck-building, ale tahle hra je super“ je v pořádku, ale pouze za předpokladu, že na trhu není hra podobného typu a pokud se mám přiklonit na stranu Petra, nebo vašich přisluhovačů, pak vás asi zklamu.
Ale nevěšte hlavu, přeložte hru do angličtiny a pošlete do světa, tam existuje spousta recenzentů, kteří tu hru snad pochopí 😉 a nebo ještě lépe, buďte muž činu jako pan Zeman, který si na připraví pro dotazované vlastní schválené otázky. Určitě existuje recenzent, kterému můžete nadiktovat správný (tedy ten objektivní?) názor do ouška.
No to jsem se zase jednou nasral!!! Nenech se Petře rozhodit a vytrvej 😉
PS: K napsání tohoto příspěvku mě, nenutila ani jedna strana. Petr nepřiběhl s brekem, že mu někdo ošklivě zrecenzoval recenzi ať ho jdeme obhájit. Petr dokáže snést kritiku, pokud je konstruktivní. Petr je chytrý. Buď jako Petr.
podotýkám, že autorovi hry, nikoli recenze 😉
naprostý souhlas Radki, dobřes to napsal
Radku, pod to se podepíšu. Klidně té hře dám šanci, ale když jdu s hrou na recenzi, měl bych umět přijmout kritiku. Výtky jsou věcné a týkají se celkem podstatných věcí. Mě osobně taky dokáže pěkně naštvat, když místo vyzkoušení nové hry musím na net lovit FAQ a prolézat fóra, abych se dozvěděl, kde je díra v pravidlech…
je to kartovka, da sa zobrat vsade, mozu hrat 2 hraci
nezaujala po 5tich hrach, a co pravidla?
Mna osobne tato hra nezaujala(hrana 5x o dvoch hracoch) Pripustam aj pravidla niektore veci som si vysvetlil az na 3-4x a mozno zle. Co mne vadi podla tohto co som sa docital, ze si mam niekde hladat dalsie pravidla. Hre dam este minimalne preto ze je az pre 4 hracov a mam rad taketo kartovky. Ja porovnavam s star realms a shuffle heroes. Osobne mam rad shuffle heroes k pivu hra ako vysita(neviem ake ma hodnotenia) star realm vynikajuca hra potrebujem viac hier k osvojeniu a mozno teda predbehne shuffle. Ohladne robotics to precitam znova, skusim a pocas hry priamo napisem autorom kde si nebudem 100%(necakam ze mi odpisu hned pocas hry 😀 ale cakam odpisanie na kazdy bod a pri dalsej hre to zaradim do hrania) a kto vie, zatial bohuzial za mna a moje okolie hracov 6 ludi to je tak max na 2,5
asi som zle dal hodnotenie, ale v popise je spravne
No, tedy! Musím napsat, že to co tu předved autor hry a dost možná jeho nasazení opěvovatelé (možná se to jenom sešlo, raději nesoudím), tak mě naprosto odradilo tohoto autora jakkoliv podporovat. Hodnotit si vlastní hru, nadávat za objektivní recku… ach jo, já si tu hru chtěl po té recce koupit! Ano vážně, ona totiž objektivní recenze umí také nalákat, nemusí to být nutně reklama, jak autor chtěl. Tahle recenze se právě že povedla. Nijak subjektovně nehanila hru, pouze poukazovala na fakta a na postřehy z hraní. A jestliže byly ty postřehy oprávněné se už nedozvím, protože jsem zhnusen. A i kdyby nebyly, tak nelze autorovi nadávat, vždyť je to proboha člověk a nijak tu hru nekritizoval, anpsal že je průměrná a že náhoda může vést k frustraci… to že je shazování hry? To se jako vše má byzdvihovat do nebes? Prostě se tu někdo nedokáže smířit s tím, že možná není zase až tak dobrý tvůrce asi.
Pane Tomáši Cícho, vy jste mi to ale pako. Bez prominutí.
Ovšem musím podotknout, že je sranda sledovat, když se autor nedokáže vyrovnat s negativní recenzí.
Petrovi z Deskofobie naprostou podporu od hráče s „praxí“ 15 let (tím bych chtěl podotknout, že nejsem žák 9. třídy ZŠ).
Ahoj všem, zamýšlel jsem se, jestli sem něco napsat nebo to se smíšenými pocity přejít. Nakonec mi to ale nedá. Předně bych chtěl tímto vyjádřit podporu Deskofobii a jedním dechem dodávám, že recenze na RobotiCS se mi líbí. Nevidím na ní nic závadného…
Osobně mě tahle hra celkem zajímala. Je česká, téma zaujalo a deckbuilding můžu. Dokonce ani recenze na mé chuti hru vyzkoušet nebo i koupit nic nezměnila. Co ale chuť změnilo v nechuť jsou reakce autorů. Takže pánové, to, že si hru sami hodnotíte a vyzdvihujete do závratných výšin je přinejmenším trapné a dětinské. Ale budiž, u českého autora (nejen her) to není nic neobvyklého a setkal jsem se s tím nejednou. Co je pro mě ale nepřijatelné je napadání recenzenta za jeho názor na hru. Argumenty typu „nechtěl si hru nechat vysvětlit“ mě neberou. Naopak – já si hru koupím, přečtu odfláknutá pravidla a pokud budu chtít znát herní mechaniky podrobněji, nebo snad zatoužím po příkladech, musím na net nebo kontaktovat autora? COŽE?! To myslíte vážně? Já mám rád deskové hry proto, že můžu vypnout PC, sednout si s přáteli ke stolu a užít si bez jakékoli techniky prima večer/odpoledne/den/noc/ráno… A pobíhat kdovíkde a shánět autora/autory, aby mi vysvětlili nejasnosti… To je k smíchu.
Možná by autorům místo psaní oslavných hodnocení na vlastní hru a kydání hnoje na negativní recenzenty neuškodilo se trochu zamyslet, proč jsou ty recenze negativní. Proč i lidé na ZH hru hodnotí negativně? Co je špatně a to opravit nebo vylepšit. Nikdo nečeká, že prvotina (ať už jde o hru nebo o cokoli jiného) bude geniální. Ale přijímat kritiku tímto způsobem je ubohé (bohužel, v našich končinách naprosto běžné).
Hru jsem nehrál, ale měl jsem zájem si ji pořídit. Důležité je použití minulého času – MĚL. Už nemám. Nízká kvalita zpracování, nedostatečná pravidla a ubohost samotných autorů mě odradila. Obzvláště poslední zmíněné převážilo jazýček vah a rozhodlo. Recenze na změnu názoru neměla žádný vliv. Recenze je do značné míry subjektivní vyjádření názoru jejího autora. Není to ortel vyřčený sudičkou, který předurčuje osud hry samotné… A názory je třeba respektovat.
I přes to všechno ale autorům fandím. A přeji jim s hrou mnoho úspěchů, každá hra má, dle mého názoru, svého hráče. Já jím ale nebudu.
Objektivní recenze? Jak byste to chtěli udělat? Vždy půjde o názor recenzenta a nikdo nemá patent na pravdu. Dále pořád platí krásné české úsloví, že „není člověk ten, který by se zavděčil všem.“ Kdyby se Petr z nějakých důvodů rozhodl napsat, jak je hra super, tak tady vznikne velmi podobná diskuze, tentokrát ovšem vedená zklamanými lidmi, kteří budou spílat, jak špatně (resp. dobře, ale nepravdivě) hru ohodnotil.
PS: V počátcích Deskofobie jsem klukům vytýkal, že jsou hrozně mírní a na tom stále trvám. Takže možná buďte jako autoři rádi alespoň za ty dvě hvězdičky 😀 😀 😀
Zajimavé. Nadávat autorovi recenze za jeho názor je slušně mimo mísu. O hře jsem se dozvěděl až zde, Deskofobii sleduju už několik let pravidelně, občas mě dokáže přitáhnout k tomu, že bych zvážil koupi nějaké hry. V případě Robotics mě od hry, podobně jako mnoho dalších (jak jsem měl tu možnost si tu počíst) odradila nikoli negativní recenze, ale přístup autorů. Jen mi tu ještě chybí geniální komenty diváků TV Šlágr a jim podobných – tj. „Petře, a cos v životě dokázal, že kritizuješ?“ a ještě lepší „Petře, kolik her jsi za život vydal Ty, že kritizuješ tu naší?“ A souhlasím i s tím, že dohledávat pravidla na netu, například na chatě s partou přátel, svědčí o liknavosti nebo lenosti autorů svůj produkt dotáhnout do konce. Bez urážek. Nemyslím si, že by kdokoli chtěl sledovat fóra s různými updaty a výklady pravidel. Ale i tak přeji původní české hře zdárné dotažení do konce, ideálně tak, aby se celá zdejší komunikace stala zcela bezpředmětnou…
Souhlas;)
Hodně úspěchů k dotažení do konce, aby se tato komunikace zde stala už jen úsměvným ohlédnutím do minulosti s pocitem úspěchu a že to všechno dobře dopadlo:)
Opravdu pěkně napsané 🙂 (poslední věta v komentáři od uživatele Hermes v čase 28.2.2016 na 18:04)
Konečně jsem si našel trochu času na tuto „kontroverzní“ recenzi a musím říct, že nechápu, co má autor hry za problém. Recenze sice není pozitivní, ale rozhodně ne nijak ničivá, naopak u hodnocení 2* bych čekal větší tajfun. Samotného by mě od hry recenze neodradila, zato chování autora hry mi připadá poměrně směšné a už jen díky tomu jsem ztratil veškerou chuť se o jeho produkt zajímat. Ostatním „spravedlivě“ rozhořčeným fanouškům hry bych doporučil doplnit vzdělání a zjistit si oč v takové recenzi zhruba jde…
PR kampaň, kterou zvolili tvůrci hry je trapná, ne-li ubohá. A útočit na autora recenze a na potenciální zákazníky je vskutku neprofesionální. O hodnocení vlastní hry nemluvě….okrajově, dnes bylo na ZH účelově založeno minimálně šest účtů s cílem ohodnotit tuto hru maximálním počtem bodů. Co se nám tím snažíte dokázat? Už jen vlastní srovnání k velikánům jako Magic či Pokémon….neměli by toto hodnocení provést jiní?
A poslední věc. Měli byste si uvědomit, komu hru prodáváte. Hráčům základních škol, kteří o ní s největší pravděpodobností nemají ani potuchy? Nebo zkušeným hráčům a klubům, kteří ji pak roznesou mezi ostatní lid?
V každém případě přeji Petrovi mnoho trpělivosti do další práce, kterou obdivuji a rád se jeho recenzemi nechávám inspirovat k nákupu nových her.
Dění ohledně této hry na ZH mě celkem pobavilo. Nejdřív autoři hry tlačí do diskusí informace o tom, jak je hra super, vybalancovaná, nádherná a dokonalá. Pak se najednou objeví fanoušek, nově registrovaný, s jedinou hrou (hádejte jakou) v seznamu svých her a fundovaně ohodnotí hru jako geniální. Další člověk ji kupuje, s hodnotí jako geniální aniž by ji rozbalil (což několikrát zmiňuje v komentářích)… pak já napíšu sem, že na ZH mají většinu hodnocení od hráčů negativní a co se stane? Na ZH se najednou roztrhne pytel s plným hodnocením. Od nově vytvořených účtů. Vsadil bych se, že všechny z jedné IP adresy.
Takže krasojízda autorů pokračuje…
To je velmi dobrá poznámka a děkuji za ni. Díval jsem se na to a ffalka může být samozřejmě jen nadšená kamarádka (což není objektivní, ale je to OK), ifrancie a francie jsou úplně jasní a dalších 6 nicků, které hodnotí hru na maximum jsou také jen jeden den staré. Samozřejmě to nemusí mít na svědomí autoři, ale je to krajně pravděpodobné. Každopádně hanba tomu, kdo to dělá. Je to fakt ubohé. Celou záležitost jsem reportoval Diovi, tak uvidíme, jaký bude výsledek. Bylo by možná dobré ho zveřejnit. Uvidíme po domluvě s Wolfsenem…
Díky za to.
Dovoluji si upozornit autory hry, že také na konkurenčním serveru DŽ má hra velice špatné hodnocení 1/10 a je tedy třeba mobilizovat všechny skutečné (a ehm případně i falešné) přátele hry aby tento fakt napravili. No a abychom byli světoví tak hodnocení na nejdůležitějším serveru BGG je také jen velice podprůměrných 5.5/10.
No a nebo co třeba projevit trochu pokory a nechat to na samotných hráčích aby vyjádřili své skutečné pocity a hru zhodnotili? Neprospělo by to hře více než to, že si z většiny herní komunity uděláte nepřátele tím tvrdým obhajováním své pravdy (i kdyby jste měli 100x pravdu)? Lidi prostě nemají rádi, když jim někdo svůj názor vnucuje a pokud tohle nepochopíte tak pouze většinu lidí odradíte ještě dřív, než si vůbec nějaký názor stačí udělat…
Předně bych chtěl říct, že jsem hru nehrál, jsem fanoušek Deskofobie a s Petrem se osobně neznám (budu mu zde tykat, jelikož i on sám svým představením ve videích nabízí tykání). Recenze, které dělá Petr se mi líbí, ale ne vždy se s nimi na 100% ztotožním. Recenze je, dle mého názoru, subjektivní názor autora, který se snaží o objektivní zhodnocení daného tématu a buď mi potvrdí mé dojmy ze hry, nebo má odlišný názor, který respektuji.
Dal jsem si práci přečíst víc jak 60% (dle ukazatele posuvné lišty prohlížeče) komentářů pod recenzí, navíc jsem už, bohužel, neměl sílu. Komentáře, které kritizují recenzi, na mě působí, že snad chtějí přesvědčit recenzenta, aby to, co napsal, vzal zpět. Nebylo by lepší, když už je ta možnost, napsat do komentářů svoje hodnocení hry bez toho, aniž bych rozebíral recenzi a vyvracel v ní text již napsaný? Já doufám, že všichni zde jsme natolik inteligentní, že si daný komentář dokážeme porovnat s recenzí a udělat si svůj názor na recenzovanou hru. Vadí mi, že mi někdo podsouvá, jak se mám na recenzi koukat, to už zavání politikou a nemá to, dle mého názoru, zde co dělat.
Co mě však nejvíce udivilo, že autoři hry, nebo osoby ve hře zainteresované, začnou kritizovat recenzi. Píší recenzi na recenzi? Dále mi připadá, že to, co by měli psát na stránkách ke hře, se objevuje v komentářích u recenze, například poděkování za tipy a náměty, upřesnění jak se na hru koukat, jak ji hrát atd.
Mrzí mě, že dochází v komunitě hráčů deskových her v komentářích k vyjadřování se vůči ostatním podobně herně „postiženým“ lidem dosti nevybíravým způsobem, včetně třeba poukázání na gramatické chyby, místo aby se věcně debatovalo (děkuji, že se u mě tohoto vyvarujete :-)).
A jedna věc k pravidlům. Reaguji na to, že se sami autoři přiznali, že se jedná o základ a zbytek musím dohledávat na internetu, případně se zeptat autorů. Rada od člověka, který se podílí na tvorbě návodů. Čím víc toho budete mít v pravidlech, tím méně budete muset trávit čas nad vysvětlováním pravidel v diskuzních fórech, nebo na svých stránkách a tím budete mít více času s vyladěním a rozšířením Vaší hry. Pár her už mám nahraných a nejvíc mě může rozladit, že uprostřed hry musím sedat k internetu, nebo vytvořit pomocné pravidlo, kterým se budeme řídit a pak dodatečně zjistit, jak je to míněno tvůrcem hry. A pro případné hnidopichy, ano i velcí vydavatelé mají tento nešvar, ale to není omluva, abych to dělal také. U nich mi to vadí ještě víc.
Držím Deskofobii palce při psaní recenzí a ostatním hodně krásných zážitků z deskových her.
A nenechte se ničím rozladit, vždyť nás hry učí být trpělivý, respektovat spoluhráče a hlavně si tu hru příjemně užít. Vítěztví je jen třešnička z celého herního zážitku. Proto nesnažme se nad ostatními vítězit za každou cenu včetně diskuzních fór.
FYI Další recenze
http://www.deskovehry.com/recenze-robotics-vedte-a-programujte-sve-roboty-v-arene-smrti/
Uděleno 2,5/5 klady zápory relativně podobné. Ohnivá diskuse zatím nula 🙂
Autoři si už uvědomili, že zdejší reakce na Petrovu recenzi byla přehnaná. Na Zatrolené hry dali do diskuze ke hře rozumný a smířlivý příspěvek. Dovolím si ho sem překopírovat, snad to Tomášovi nebude vadit – myslím, že to sem patří jako závěr této vyhrocené debaty.
„Zdravím, reagoval jsem zde i na předchozí komentáře a hodím zde raději svůj poslední koment. Odpověď na Deskofobii jsem psal zbytečně emočně vyhrocenou a tak trochu si proti sobě poštval hodně lidí. Mám své důvody, ale i přesto to nebyl dobrý počin, který se mi ani nepovedlo dále dobře vysvětlit. Inu chyba, se kterou nic neudělám a zřejmě jsem ani správně nepodchytil u hry potřeby deskovkářů – jako třeba veškerá pravidla v balení apod. Recenze na deskovehry.com dává podobné hodnocení, ale jsou tam rozvedeny všechny možnosti hry RobotiCS a třeba s touto i přes podobné hodnocení souhlasím a pokusím se v rozšířeních či na webech apod vše dovysvětlit a pomoci. Chápu, že jsem až příliš rozvířil vody, ale přesto budu rád pokud hru zkusíte, byť třeba na setkání se mnou tento pátek. Pokud i tak ne, rozumím, můj post nebyl úplně nejlépe sepsaný :-/. Tomáš C. akka Snox“
Příběh, proměnlivost, charaktery, deck-building.
Výrobní zpracování by mohlo být lepší.
Hra mne bavila díky ilustracím. Dále potom díky množství kombinací, které mohly vzniknout na Robomarketu. Společně s alfa-robotama a programátorama vznikalo spousta malých vlastních příběhů v souboji dvou robotů a lidí.
Zdravím,
vývoj hry RobotiCS sleduji od jeho samotného začátku, účastnil jsem se prvního veřejného testování a zcela neskromně řeknu, že díky mému feedbacku (přidání platina do hry, možnost odhazovat karty z balíčku) se hra od původního vleklého konceptu vylepšila. Měl bych pár poznámek ke hře, autorům a celému světu RobotiCS.
1) Vývoj hry:
Jelikož jsem vývoj hry konzultoval s jedním z autorů od první hratelné verze, neušlo mi, že autoři, ač ostřílení hráčí sběratelských karetních her jako MTG a Pokémon, tak s deckbuilding hrami moc zkušeností neměli. Neznalost Dominionu se prostě neomlouvá. Věřím a doufám, že autoři během následného vývoje své nedostatky dohnali, nicméně na hře se to bohužel už moc neprojevilo. Chápu, že chtěli jít vlastní cestou, ale znalost základních principů deckbuildingu je pro vytvoření takové hry klíčová.
2) RobotiCS:
Tato hra je jen součástí většího projektu, který se má skládat z knihy, této hry, sběratelské karetní hry a série seminářů o robotice, které však spíše mají nalákat účastníky ke koupi her. Myslím si, že právě tento megalomanský projekt je hlavní důvod, proč se hra moc nepovedla. Po prvotním neúspěchu s knihou bylo třeba brzy vydat hru, aby se nevytratili potenciální zájemci o produkt, aby se kolečka dál točila. Buď by se projekt pozastavil a možná už znovu nerozjel, nebo se vydá ne zcela otestovaná, ne zcela vybalancovaná hra. Zde, bohužel pro hru, byla zvolena druhá varianta a místo kvalitního produktu prodává hru kvalitnější PR, které je na české poměry, kór u takto malého týmu, raritou. Zásobováni články, videi, obrázky, animacemi, plakáty, stojany bylo opravdu poctivé, nicméně, jak to tak bývá u PR, kvalitu produktu to nijak nezvýšilo. A raději ani nechci vědět, kolik to všechno stálo.
3) Kritika:
Jak je patrné z této konkrétní recenze, ale i dalších, které kolují po internetu, z facebooku apod., autoři, a tady budu konkrétní, pan Cícha, opravdu nesnese jakoukoliv kritiku. Každé negativní slovo totiž trochu odlupuje křehkou schránku pozlátka, které tak pečlivě vytvořil. Chápu, že člověk chrání své dítko, navíc když doufá, že mu jednou přispěje na důchod, ale někdy je lepší sypat si popel na hlavu a uznat, že se to mohlo vydařit lépe. A hlavně se o to snažit.
4) Srovnání s MTG a Pokémon:
RobotiCS s těmito hrami nemají nic společného, kromě pár použitých termínů a faktu, že se hrají s kartami. Vůbec nechápu potřebu připodobňování deckbuildingové hry ke sběratelské karetní hře, kromě marketingových účelů.
5) Závěr:
Od začátku jsem přál RobotiCS úspěch, je super, že se někdo i mimo velká vydavatelství snaží prorazit, navíc znám jednoho z autorů, tak jsme přál úspěch i jemu a stále přeji. Nicméně si myslím, že celý projekt RobotiCS je unáhlený, nepromyšlený a šitý hodně horkou jehlou. Myšlenka je to sice pěkná, nicméně bez opravdu slušného finančního zázemí, jména a hlavně zkušeností se pouštět do něčeho tak velkého a navíc na tom postavit business model, je pěkná blbost. Mnohem lepší by bylo bylo nejdříve vytvořit opravdu poctivou, propracovanou hru, na ni si udělat jméno a pak, když se zadaří, můžete celý koncept posunout na vyšší úroveň. Místo textů jako od reklamky (opravdu, přečtěte si na oficiálních stránkách něco od pana Cíchy) se soustředit na důležité části vývoje, jako je research, testing, balance, testing, testing, testing, polish, polish, polish a pak ještě jednou testing. Jak bylo psáno v příspěvcích výše, nespoléhejte se jen na slova vašich kamarádů, ale pošlete hru do světa a hlavně, snažte se akceptovat konstruktivní kritiku. Nespoléhejte se jen na marketing a na heslo „Čechy Čechům“. A prosím nevydávejte českou sběratelskou karetní hru. Ač bych si moc přál, aby něco takového existovalo, myslím, že po finanční stránce to nemá v dnešní době šanci na úspěch.
P.S.: Vím, že jsem se v tomto příspěvku nevěnoval moc samotným principům hry, ale bylo to něco, co mě na RobotiCS trápí už delší dobu, ale nikdy mi nepřišlo vhodné to takto veřejně interpretovat. Poté, co jsem viděl, jaká diskuze se zde rozpoutala, kde recenzant jako by neměl mít právo na vlastní názor, jsem se rozhodl konečně své domněnky sepsat.
P.P.S.: tl;dr
Asi jdu pozdě, ale kde se dají dneska najít pokročilá pravidla k RobotiCS, deskové hře?
Adresa http://www.robotics-world.net již nějakou dobu neexistuje a na internetu jsem našel pouze nějaké diskuze odkazující na tyto stránky.
Děkuji!