Únikové hry jsou fenoménem poslední doby. Osobně jsem je prve zaznamenal jako aplikace pro PC a později pro chytrá zařízení. Hry mi připomínaly mé oblíbené adventury, které jsem v dobách, kdy jsem ještě měl čas na hraní PC her, miloval. Do dnes se slzou v oku vzpomínám na hru Broken Sword: Shadow of the Templars nebo na Curse of Monkey Island. V těchto hrách šlo o řešení hádanek, získávání informací od lidí, prohledávání prostředí, sbírání předmětů a jejich využívání. A únikové hry právě z těchto her těží. Umístí hráče do prostředí, většinou do nějaké zamčené místnosti, a úkolem hráče/hráčů je se z této místnosti dostat. Z toho i název úniková hra – v angličtině escape room. Už nejde o chození po rozsáhlých oblastech a interakci s lidmi, ale jen ve stylu Mac Gyvera v místnosti najít sponku, vyrobit z ní beranidlo a dostat se ven. Již před nějakou dobou se rozmohly i zážitkové únikové hry. Někdo si postavil ve sklepě kobku, nastražil hádanky a lidi mu teď platí za to, že je do místnosti zamkne. V současné době je těchto místností mnoho i v ČR . Využívají se různá prostředí a různá témata. Nedávno jsem například byl v únikové hře, která simulovala palubu letadla, najít můžete únikovou hru odehrávající se v bunkru 1. světové války, nebo například s postapo tématem.
No, a poslední dobou se nám rozmáhá trend tyto hry připravovat i jako deskové hry. Recenzovaná hra Unlock! je jednou z prvních vlaštovek, ale již nyní je k dispozici celá řada dalších – Escape Room: The Game, Deckskape, Exit apod. Jelikož jsou únikové hry založené na víceméně logických hlavolamech a hádankách, je u nich problematická znovuhratelnost. Nebo problematická… Oni dost dobře nejdou zahrát znovu vůbec. A to je jejich největší problém. Samotná hra Unlock! obsahuje v sobě tři scénáře plus jeden krátký výukový. Stavěné jsou tak, abyste každý (krom výukového) zvládli zahrát za hodinu, takže ve hře Unlock! máte vlastně 3 hodiny hraní. 3 hodiny. To máte delší film v kině, nebo dva kratší. Hra je pro dva až 6 hráčů s tím, že první dva scénáře jdou hrát i sólo. Cenu za výkon v porovnání s jinými volnočasovými aktivitami a úvahu nad tím, co s krabicí můžete udělat, když hru dohrajete, nechám na vás.
Hra Unlock! je obdobně jako například hra T.I.M.E Stories založená na principu prozkoumávání balíku (deck exploration). Každý ze tří scénářů je tvořen svým balíčkem karet a hra vlastně kromě těchto karet neobsahuje nic jiného (ještě teda obsahuje pravidla). Karty jsou očíslovány a případně označeny písmeny. Na první kartě je typicky popis scénáře a situace, ve které jste se ocitli, a na druhé straně této karty je vyobrazena místnost, ve které se nacházíte.
Na kartě místnosti se dá najít spousty předmětů, které jsou označeny čísly. Toto označení hráčům říká, ať si vezmou kartu s uvedeným číslem. Prohledáte tak obsah stolu, obraz na stěně, zamčené dveře a podobně. Karty se dále dělí na typy právě dle toho, co představují – na předměty, stroje, se kterými můžete interagovat, zakódované dveře, k nimž potřebujete znát kód apod. I karty místností jsou zvlášť označeny a dostanete se k nim obvykle, když se vám podaří otevřít nějaké ty dveře. Typ karty udává i to, co s danou kartou můžete dělat. Karty předmětů můžete spolu kombinovat, k ovládání stroje potřebujete kartu, která vám stroj pomůže spustit (vymyšlený příklad – k nastartování auta potřebujete klíč), k otevření zakódovaného zámku potřebujete 4místný kód, který zadáte do doprovodné aplikace (o té se ještě zmíním) a podobně. Zní to složitě, ale v praxi to vůbec složité není. Hezké je to, že se sem tam na kartách dají najít skryté věci. Například ve výukovém scénáři si uvnitř pootevřené skříňky můžete všimnout čísla 13. Když si vezmete kartu číslo 13, tak zjistíte, co jste ve skříňce našli. Máte tak šanci si pohledat a ve hře to víceméně plní svůj účel. Opět je to asi povědomé hráčům, kteří se bavili u hledání drobných předmětů v klasických 2D počítačových adventurách (v nich to dostalo i svůj všeřikající název – pixel hunting).
Už jsem lehce zmínil aplikaci, která v této hře plní čtvero rolí. Hlídá vám čas. Na každý scénář máte hodinu. Štěstí je, že když hodina doběhne a vám se do té doby nepodaří deaktivovat bombu, tak nevybouchnete a ani nemusíte přestat hrát. Jen se vám za čas nad 60 minut budou na konci odečítat body. Druhou rolí je už zmíněná funkce, že do aplikace ťukáte kód. Když uspějete, pecka, pokud tam vložíte nesmysl, smůla a ještě přijdete o čas. Za každý špatný tip cca 3 minuty. Nepříjemné…Třetí rolí je nápověda. Když už fakt nevíte jak dál, tak do aplikace naťukáte číslo karty a dostanete hint jak pokračovat dál. Použitá nápověda vám nakonec v hodnocení také moc nepřidá, takže je dobré s nimi neplýtvat. No, a poslední rolí je role zvuková. Sem tam narazíte na něco, co si budete chtít poslechnout a k tomu se aplikace parádně hodí. Tu tak v této hře využijete náramně, samotnou hru nijak neruší a celkovému požitku určitě pomáhá.
Jak již bylo zmíněno, ke hře dostanete tři scénáře + jeden výukový, ale ten bych nepočítal. Výukový scénář slouží opravdu jenom k vyzkoušení herních principů, aby vás pak při hře nic nepřekvapilo a doplňuje psaná pravidla, ve kterých jsou i příklady z tohoto scénáře a ten je tak už samotnými pravidly vyzrazený…První scénář se jmenuje Formula – Vzorec. Vtělíte se do rolí posledních nadějí lidstva před spuštěním ďábelského plánu na vyhlazení všeho, co se dá. Pomatený profesor vlastní tajemnou formuli, pomocí které může lusknutím prstů zničit vše. No, a udělá to přesně za hodinu. A to je čas, který máte vy po té, co se dostanete do jeho skryté laboratoře, abyste formuli získali a zachránili nejen sebe, ale i všechny ostatní.
Kdybych měl samostatně hodnotit tento scénář, jakože se to přímo nabízí, protože samostatně funguje a je to tak vlastně hra ve hře, tak bych ho označil za vhodný první scénář, který nejlépe ze všech scénářů vyobrazuje klasickou únikovku tak, jak si ji většina lidí představuje. Podzemí, laboratoř, zamčené dveře apod. Hádanky byly zajímavé, ale víceméně obdobou toho, co z únikovek už známe. Grafika na kartách funkční. Pochválit musím to, že řešení všech hádanek bylo zcela logické a pokud byste měli snahu něco „zkusit“, tak to pravděpodobně správně úplně nebude.
Druhý scénář se jmenuje Squeek & Sausage. A na rozdíl od prvního je řádně švihlý. Ujmete se rolí kreslených postaviček a celý příběh je zasazen do animovaného komixu. Situace je také vypjatá. Snažíte se zkřížit plány profesora Noosida, ale tomu se podaří vás chytit do pasti a je jen na vás, jak si s tím poradíte. Hádanky a úkoly jsou tedy více zasazené do nového prostředí a to jako celek už je takové, které byste asi v klasické únikové hře nepotkali. Navíc se během scénáře objeví pár momentů, které jsou jak se hezky česky říká „out of the box“. Hned jsem si při řešení vzpomněl na mou dříve zmíněnou oblíbenou adventuru Broken Sword a slavnou hádanku s kozou, s kterou většina hráčů měla problém, protože přístup k jejímu řešení byl naprosto odlišný od toho, co hráči dělali do té doby celou hru. Mně podobné situace nevadí a vítám je jako milé zpestření. Skutečnost, že v revidované edici Broken Swordu byla tahle hádanka předělaná ale svědčí o tom, že se najde dosti lidí, kteří podobný přístup úplně neocení. Tento scénář každopádně zevšech tří považuji za nejslabší.
Posledním scénářem je scénář The Island of doctor Goorse. Letíte si tak na ostrov, na který vás pozval excentrický miliardář, archeolog a sběratel prastarého harampádí – Dr. Goorse, a pak vašemu letadlu vypoví službu motory. Vy musíte vyskočit padákem a dopadnete někam mezi hustou džungli a poušť. Na tomto scénáři je nejzajímavější, že se hráči rozdělí do dvou týmů a každý tým hraje jinde. Spolupracovat mezi týmy nemůžete a jedná se tak o nový typ výzvy. Logicky tento scénář nejde hrát sólo a a ani ve dvou ho moc nedoporučuji. Ideální tak bude se do tohoto scénáře pustit ve čtyrech.
Celkově se mi hra Unlock! líbila. Přišlo mi škoda, že dost hádanek bylo abstraktních a snažit se vžít do role bylo občas spíše kontraproduktivní. Stále je nutné myslet na to, že je to hra, karetní hra. Na druhou stranu je to ale hra příjemně přístupná, na stole ji máte hned a za hodinku je dohráno. Výbornou zprávou také je, že Blackfire chystá ještě tento rok vydání hry v češtině, takže ani ti neovládající angličtinu si budou moct hru užít. Pokud vás tedy únikové hry na stole lákají, můžete vyzkoušet hru Unlock!, rozhodně nesáhnete vedle. V rámci Deskofobie se tomuto žánru budeme určitě dále věnovat a můžete se těšit i na recenze dalších únikových deskovek!
RECENZE (Kubrt): Unlock!
Kubrt
Jednoduchý systém
Logické hádanky
Každý scénář je jiný
Příběhy a rébusy spíše abstraktní
Každý scénář jde hrát jen jednou (toto není negativem hry, ale žánru jako celku)
Systém nápověd často nenapoví tak, abyste se posunuli dál