Item Reviewed
RECENZE (Káča): DOOM
Author
Káča
Plusy
Zpracování hry
Dorážení démonů
Karty zbraní a jejich používání ve hře
Hra za mariňáky v určité konstalaci
Mínusy
Nevyváženost hry
Nedostatečné propojení scénářů
Malá podpora atmosféry
Frustrace z balíčku iniciativy
Hodnocení
Recenzent
Čtenáři
Tady můžete hodnotit
Celkem
Slovní hodnocení
Nová verze hry DOOM jistě svým zpracováním nadchne nejen fanoušky počítačové verze. Nicméně hra trpí několika zásadními nedostatky, které navzdory věrnosti předloze, její kvalitu snižují.
Celkem recenzent
Celkem čtenáři
15hodnocení
Článek jste již hodnotili
Vaše reakce na článek
LOL
0%
Bezva
38%
Mám radost
13%
Jsem překvapený
38%
Jsem smutný
13%
Jsem rozzlobený
0%
O autorovi
Stálou redaktorkou se stala ve chvíli, kdy vyšel 18. díl první sezony. Od té doby je nedílnou součástí týmu. Jako jedna ze služebně nejstarších redaktorů je specialistkou na videorecenze. Jejím oblíbeným žánrem jsou euro a kooperativní hry. Velice ráda si zahraje i jakýkoliv ameritrash či jednodušší wargame, nicméně sama přiznává, že i přes léta hraní, ač se snaží sebevíc, opravdu, ale opravdu neumí prohrávat.
Mohlo by vás zajímat
UNBOXING (Ondra): Res Arcana
od Ondra dne 26.5.2021
Ondra si pro vás připravil rozbalení a přiblížení hry Res Arcana, velmi zajímavého engine buildingu od autora Dobyvatelů vesmíru.
Deskofobie S07E03: Top10 2019 CZ
od Deskofobie dne 14.2.2020
Dnes jsme v rámci pravidelného pátečního posezení probrali ty nejlepší hry, jež nám v minulém roce naservírovali čeští vydavatelé.
Deskofobie S06E24: Top10 her od Blackfire
od Deskofobie dne 21.12.2019
Pán s divným účesem se vrací a s ním i další z oblíbených top10. Tentokrát si Petr vybíral z her vydavatelství Blackfire.
LET’S PLAY (Yedle): Monster Slaughter
od Yedle dne 30.1.2019
Monster Slaughter neboli v češtině Dějnej krvák přináší jednoduchou zábavu o požírání blondýn a nerdů s brýlemi.
RECENZE (Kubrt): Mansions of Madness (second edition)
od Kubrt dne 5.9.2018
Pojďme si na začátku recenze shrnout hry z prostředí Mythosu, které má v portfoliu firma Fantasy Flight Games (FFG). Pokud nevíte, co je to Mythos, tak se [...]
Recenze (Káča): Diceforge
od Káča dne 14.6.2018
Káča se mrkla na zoubek líbivému dice craftingu, který nedávno vyšel i v češtině.
RECENZE (Káča): Rising Sun
od Káča dne 23.4.2018
Recenze nejnovější hry Erica M. Langa a vydavatelství CMON (Blackfire). Co je na Rising Sun boží a co naopak ne?
komentáře
Odpovědět
Jednoduchá, lehce vysvětlitelná pravidla do 15 minut, neuvěřitelný spád, příjemná herní doba jednoho scénáře (1,5 - 2 hod), možnost vlastní tvorby balíčků karet
Lajdácký překlad se záměnamy terminologie, intro i outro mohlo být více propracované, chybí zde nějaký Nightmare mód pro opravdu zkušené hráče
Další z tragických recenzí DF. Autorka vůbec nepochopila hru. Nejde tady přeci o žádné zadupávání mariňáků 2m pod zem. To by ani nikoho nebavilo. Jde o sci-fi obdobu Dračího Doupěte, kdy se Gamemaster v podstatě „obětuje“ a představuje výzvy pro hráče. Nicméně to neznamená, že pokud mariňáci nebudu hrát dostatečně takticky, že automaticky vyhrají.
Snadno pochopí i nehráči, hezké obrázky na kartách
Nudné scénáře, balíček iniciativy, dorážení, výhled, slabší čeština, otravná a v menším počtu mariňáků deprimující hra za Narušitele, zpočátku špatně viditelné stěny
Abeův rektální alpinismus je už směšný. Na Zatrolených hrách jsem v dojmech psal názor, který se prakticky shoduje s názorem Kačenky. Čeština má k dokonalosti daleko, hra za Narušitele je při menším počtu mariňáků depresivní, balíček iniciativy snadno dokáže frustrovat jednu nebo druhou stranu, výhled je vyřešen jednoduše DEBILNĚ, misím chybí pořádný úvod i zakončení v podobě doprovodného textu a jako bonus doplním, že systém dorážení hru zbytečně protahuje, protože démoni mají narozdíl od mariňáků vždy zaručený obstojný pohyb a pokud Narušitel nechce mariňákům usnadňovat hru, většinou s těžce zraněnou jednotkou zaútočí a pak se stáhne, aby měl mariňák co nejméně příležitostí k dorážení. Hra za Narušitele je otravná i tím, že má vždy za úkol zabít šest mariňáků a nic jiného. V porovnání s Descentem, kdy si hráč hrající Overlorda svou roli skoro vždy užíval, u této hry se do ní nutil, aby pobavil ostatní. K tomu se dá ještě doplnit, že dílků, ze kterých se hra skládá je málo, takže tvorba vlastních scénářů je tím dost omezená a navíc než si na ně hráči zvyknou, jsou dílky i dost nepřehledné a hráči často přehlednou stěny.
Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde 😉 V čem je výhled řešen debilně? Naopak si každý chválí že tohle si DOOM převzal z Imperial Assaulta a ne z Descenta. Navíc mám pocit, že tenhle systém je navíc převzatý z D&D. Takže tam je super, ale protože je to v DOOMovi, tak je to na hovno? To samé platí o scénářích. O čem přesně se bavíš? O doprovodných textech nebo samotné náplni? Nevím jak ty, ale já jsem si v Descentu žádné vlastní mapky neskládal a ani to od DOOMa neočekávám. Mapové dílly pro scénáře (celkem 12) jsou naprosto dostačující. A pak je tady balíček iniciativy. Přemýšel jsi, jak moc by se pak hra zpomalila? DOOM má být frenetická střílečka. Tomu napomáhá nejenom balíček karet, jejichž zahráním se hráč rovnou pohybuje i střílí. A zároveň tomu napomáhá právě balíček iniciativy. Nemá totiž smysl vypočítávat pohyby pro tahy dopředu, protože hráč stejně neví, jaké bude jeho pořadí v příštím kole. Reaguje tak jen na aktuální situaci. A to je dobře. Stejně tak je dobře, že se nejedná o žádný klon Descenta a DOOM si jde svou vlastní cestou
Jak už jsem psal na Zatrolenkách, výhled je vyřešen DEBILNĚ, protože stačí, aby šel spojit jakýkoliv bod pole útočníka s jakýmkoliv bodem pole obránce a už existuje výhled. A to, že prostou logikou výhled existovat nemůže, protože útočník i obránce stojí od sebe v pravém úhlu za rohem, každý dvě políčka od zmíněného rohu a přesto na sebe vidí zkrátka je stupidní. A jestli to tak je i v Imperial Assault, tak tím pádem je to DEBILNÍ i tam. A mimochodem v D&D deskovkách mi vadil taky.
Doprovodné texty jsou naprosto o ničem a ve chvíli, kdy Narušitel čte závěrečný se nám často stává, že musí znovu přečíst i úvodní, protože si ho hráči mariňáků nepamatují, protože jim obvykle nestojí za to ho na začátku vůbec poslouchat.
A vrcholem stupidity JE balíček iniciativy. Až se ti stane, že jedna nebo druhá strana bude mít osm útoků v řadě, tak pochopíš o čem mluvím, protože když se nám stalo, že tuhle kliku měli mariňáci v první třetině scénáře, tak pak už bylo dohrávání prakticky jenom formalita, protože Narušitel neměl nejmenší šanci, jak by mohl vyhrát.
A poslední spočítej si, kolik scénářů a rozšíření má Descent a když k tomu přidáš i aplikaci, je celkový počet scénářů obrovský. Tady jich je dvanáct a o případném rozšíření se ani nemluví, takže se přímo nabízí, aby se do tvorby dalších zapojila komunita fanoušků, jenže s tak malým počtem dílků se jim bude něco originálního vytvářet těžko.
Ta tvoje podlézavost Blackfiru je už trapná. Ale kdo chce do análu lézt, otvor si vždycky najde.
Prase aby se v tom vyznalo 🙂 A pak si přečteš recenzi na deskovehry.com (http://www.deskovehry.com/recenze-doom-brana-do-pekel-se-znovu-otevira/), kdy tato hra dostává doporučení od recenzenta a 4,5 z 5 (asi nikdo nebude podezírat Dušana z nadržování), v podobném duchu se nese popis na hrajeme.cz. Ano, chápu že někdo rád holky a jiný vdolky. Těžko může být objektivní recenze na AT, když má někdo rád EURO. Tohle je největší neduh DF. v tomto ohledu by stálo k zamyšlení, zda by Kachna neměla recenze AT přenechat někomu jinému. Její předpojatost k tomuto žánru už doslova bije do očí 😉
Mně je celkem jedno, co o hře píší jinde. Jestli se někomu líbí, je to jeho věc. Já jako hráč, který hraje pouze AT s naprosto klidným svědomím prohlásím, že Doom je podle mě veskrze průměrná hra. A mimochodem, nijak zvlášť nadšení z ní nebyli ani pánové z Dice Tower, které taky asi nikdo nebude podezřívat z nadržování.
Je mi úplně jedno, co má Kačenka ráda za hry. Ve svojí recenzi naprosto přesně vyjmenovala všechny chyby, kterými hra trpí a podle toho ji udělila hodnocení. A to, že se neshodla s ostatními, na kvalitě recenze nic nemění. Za mě velký palec nahoru a lituji pouze toho, že jsem její recenzi viděl až poté, co jsem si hru koupil.
Zpracování
Nevyváženost
Často až moc velký podíl náhody
Scénáře
Abe byl svůj vždycky. Ale ano, asi by mohl volit jiný styl mluvy od chvíle, co je zaměstnancem Blackfiru. 🙂
Já s Káčou naprosto souhlasím. Pro milovníky Doomu to je dobrá hra. Pro neutrálně zaměřené hráče, kterým nejde tak o značku Doom, jde o zcela průměrnou hru s průměrným množstvím nedostatků a proto s lehce nadprůměrným hodnocením plně souhlasím a osobně volím Descent, u kterého při hraní nemám chuť hodit na stůl vlastní střeva.
Sním o světě, kde zaměstnanci Blackfiru nenapadají a neshazují recenzenta jen proto, že nadšeně nejuchá nad hrou jen proto, že ji dostal zadarmo. Recenze je recenze a recenzent má právo říci, zda se mu hra líbí či ne. Tečka.
Snadno pochopitelné.
Kvalita zpracování
Nevyváženost
Iniciativa moc nefunguje - veliký podíl náhody
Scénáře
Line of sight je dle mě úplně nesmyslný
S Káčou můžu jen souhlasit a podle mě byla na hru ještě docela hodná.
Vesměs všechny zápory už za mě byly řečeny v postech výše takže už nemám co víc bych přidal.
Snad jedině, kdybych byl méně zkušený hráč tak budu asi nadšený, ale z mého pohledu člověka co má už něco nahráno je ta hra frustrující, nezábavná a nevyvážená.
+ variovateľná hra kde ak máte trochu fantázie, vytvoríte si vlastný príbeh
+ jednoducho modifikovateľné pravidlá pre väčší zážitok z hry
- málo dielov mapy
- chýbajú upgrady dielov mapy a nových nepriateľov
Ako som písal na zatrolených hrách, je to vynikajúca hra v ktorej ak máte dostatok fantázie môžete úplne zabudnúť na 50% pravidiel a vytvoriť si vlastné misie s vlastnými príbehmi.Použite postavičky z iných hier (my sme používali postavy z The War of Mine), vymyslite si kompletný scenár pre všetky postavy, nazvite si mariňákov, nech sa s postavami zžijete a snažte sa o trošku invencie. Nesledujte slepo pravidlá a zistíte že sa jedná o jednu z hier ktoré majú miliardu variácií. Bude to baviť ako hráčov, tak aj rozprávača.
Pre príklad sem vkladám jednu misiu, ktorú sme si vymysleli (hrali 3 mariňáci a 1 jeden rozprávač, ktorý zároveň hrá aj za stranu démonov):
Mariňáci sú poslaní na planétu XY, kde na stanici YZ došlo k udalosti, ktorá mala za následok vyvraždenie celého jej osadenstva. Keďže predchádzajúci tím neuspel, spoločnosť posiela 4 najlepších mariňákov aby zaistili dôležité dokumenty. V momente výsadku však loď havaruje a jeden mariňák umiera (3 hráči teda hrajú ďalej). Po obhliadke vraku lode sa obnoví komunikácia s velením, ktoré oznámi, že satelity rozpoznali implantát jedného z osadenstva stanice, ktorý je stále nažive ale zranený (figúrka Antona z hry The War of Mine). Máme teda dve úlohy, získať dokumenty a zachrániť preživšieho. Samozrejme rozprávač pripravil pre mariňákov prekvapenia, aby misia nebola veľmi jednoduchá…
Základné pravidlo pre rozprávača je aby si všetko vopred vymyslel, zapísal všetky myšlienky, zvraty v príbehu, rozmiestnenie démonov na papier a v prípade pochybností ukázal ostatným hráčom že ich neklame a nevymýšla len tak z hlavy. Papier s príbehom však slúži len na kontrolu, ostatní hráči ho nevidia.
Napríklad v tejto konkrétnej misii rozprávač vysvetlil, že každé dvere aktivujú určitého démona, ktorý sa zjaví na mape (kde a v akom počte sa démoni objavia, to navrhne rozprávač a napíše na papier vopred). Stalo sa však, že mariňáci sa rozostavili pred dverami, otvorili ich, avšak nič sa nestalo a démoni sa nezjavili. Takéto momenty pridávajú na atmosfére. Toto nikdy s misiami, ktoré boli predstavené v návode nezažijete. 3 x Revenant + 1 Pekelný baron sa následne objavili až keď mariňáci vzali dokumenty zo stola v labáku, aby dokončili prvú úlohu misie.
Zvrat v hre prichádza keď sa dostanú k preživšiemu obyvateľovi stanice. Vzhľadom k tomu, že hráčom bolo podozrivé, že preživší sa nehýbe (vysvetlil im to rozprávač po otvorení dverí miestnosti v ktorej sa preživší nachádza), poslali k nemu do miestnosti len jedného mariňáka s 3 kusmi argentovej energie o ktorej sa hráči a rozprávač vopred dohodli, že v prípade nutnosti ju môžu mariňáci použiť ako samovražedný nástroj a odpáliť ju na sebe, čím zabijú seba a políčkam naokolo vezmú 10 bodov života. Po priblížení sa k preživšiemu zistili, že je mŕtvy. Pri pokuse opustiť miestnosť sú všetci mariňáci teleportovaní k hlavnému bossovi Kyberdémonovi (iná dimenzia – otočená hracia plocha). Tu musia poraziť Kyberdémona, alebo ho nejakým spôsobom obísť a vrátiť sa cez aktivovaný portál naspäť na stanicu. Po zabití kyberdémona sa vrátia späť k troskám lode, kde ich vyzdvihne loď, ktorá im bola poslaná na pomoc. (Hrací čas cca 2 hodiny)
V tejto konkrétnej misii boli na mape rôzne nástrahy, napríklad sa démoni objavili po tom, ako postava vzala novú zbraň. Rovnako na mape bol vytvorený úzky koridor, ktorým keď mariňáci prechádzali, na oboch koncoch tohto zúženého koridoru sa zjavili Mankubusovia.
Inú misiu sme zas začínali tak, že mariňáci nemali žiadne zbrane (príbeh vysvetlil prečo) a museli sa k nim prebojovať cez pár Impov, len s pomocou základnej pištole, ktorú majú ako UMC mariňáci vždy vo vedľajšej akcii k dispozícii.
Možno pre niekoho je vymýšlanie vlastných príbehov, pravidiel a používanie postavičiek a plánikov z iných hier neschodné, ale pre našu partiu je táto hra svojou variabilitou asi najlepšie čo sme doteraz hrali a predpokladám, že kým budeme vedieť vymyslieť nové príbehy, tak skoro ďalšiu hru hladať nebudeme.