Při psaní tohoto článku za oknem sněží. To tu dlouho nebylo. Co bych také měl čekat od aprílového počasí, že? Jaro si tak s námi snaží hrát na schovávanou. Nevím, jak Vás, ale mě hraní na schovávanou nebaví. Baví mě spíše deskové hry a hned se tedy dám do psaní novinek a událostí, které se ve světě deskovek za poslední měsíc udály.
Začnu možná trošku netradičně. Když jsem koncem března přemýšel, co Vám budu psát, jelikož můj seznam zajímavých věcí zel zatím prázdnotou, napadla mě jedna pozoruhodná věc. A to, jakým způsobem je významný současný rok, nikoli současný měsíc. A okamžitě mě trklo, že zrovna letos oslaví významné jubileum několik řekněme spolků významných pro deskoherní svět v české kotlině. Je tomu právě deset let, co na český deskoherní trh vstoupila firma MINDOK. Hry této firmy asi nemusím představovat, z těch nejvýznamnějších vzpomenu snad Cavernu, Zimu mrtvých nebo Pandemic Legacy. Asi nejůspěšnější hrou je samozřejmě Carcassone, ale asi většina z vás zná můj názor na tuto hru. Z chystaných novinek této firmy je pro mě nejzajímavější hra Mars: Terraformace. Už se těším, jak bude na poličce vypadat vedle Prvního marťana od Portalu. Tak tímto bych rád popřál MINDOKu minimálně dalších 10 neméně úspěšných let a poděkoval za řadu špičkových her, které pro nás lokalizují.
Asi osud tomu chtěl, že se ve stejném roce jako MINDOK objevila i druhá firma zacílená na deskové hry – Czech Games Edition. Sympatické je, že tato firma se snaží spíše zaujmout vlastními značkami a nezaměřuje se na lokalizaci anglických titulů. Jelikož je součástí této firmy i česká deskoherní celebrita Vlaada Chvátil, tak se díváme na opravdu povedené a světové tituly. Z pera Vlaady například Through The Ages: Nový příběh civilizace nebo Krycí jména, které loni zaznamenaly neobvyklý úspěch a získaly i prestižní ocenění Spiel Des Jahres (podle médií deskoherní Oscar – jaké to klišé). Kromě her od Vlaady vydává CGE i tituly dalších autorů – například Alchymisty nebo aktuálně hru Adrenalin. Neopomeňme ani konverze deskových her do chytrých zařízení, což je trend poslední doby a CGE je na tomto poli dle mého skromného názoru na světové špičce (třeba Galaxy Trucker je asi nejzábavnější předělávka do digitáílní formy). Také CGE přeji do dalších let mnoho úspěšných počinů.
A do třetice kulatých výročí. Letos tomu bude 5 let, co vyšlo první video nejznámějšího českého deskoherně-kabaretního video-kanálu – Deskofobie. Deskofobie byl původně počin dvojice Jeníka a Petra. Časem se z tohoto počinu vyprofiloval uznávaný zdroj informací o deskových hrách, ať již v podobě novinek, recenzí, návodů a podobně. Postupně se obměnilo personální složení, kdy přibyla Kačka a později odešel Jeník. Petra a Káču poslední dobou doplňuje i tým redaktorů ve složení falco, Opčík, Kubrt, Youda a Ondra (Ondro promiň, o pořadí jsem losoval), kteří se mocně snaží dýchat Petrovi a Kačce na záda. Deskofobii je sice už pět let, když jsme se ale tuhle bavili s Petrem o plánech do tohoto roku a dalších, tak jsem spíš měl pocit, že jsme na začátku. Na začátku něčeho velkého. Tak se nechme překvapit. A kdo z Vás už viděl první díl 5. série, tak může tušit, že není všem Jeníkům konec. 😉
Když už se zaměříme na opravdové novinky a události, tak se můžeme rovnou vrhnout na to, co se děje na Kickstarteru, jelikož je toho opět dost – nepůjdu moc do detailů, od toho máme Youdu, spíš co opravu zaujalo mě. Pokud se vám zalíbila hra Gloomhaven, ale mrzí vás, že se do distribuce téměř nedostala a slintat na ni mohou jen šťastní přispěvatelé z Kickstarteru z kampaně před dvěma roky, tak vězte, že právě probíhá kampaň na reprint této hry. Oproti první kampani vyjde o něco dráž, ale zase bude obsahovat pár zapracovaných vychytávek (překlepy v pravidlech, silnější krabice apod.), nic zásadního, ale potěší to. Za sebe mohu říct, že hra je opravdu obří a nabízí něco, co tu podle mě ještě nebylo. Obrovský svět, který postupně plníte, neotřelý systém souboje ovládaný kartami, lehké legacy elementy apod. V krabici je cca 98 scénářů, takže o znovuhratelnost se tady obávat skutečně nemusíte. Pokud byste se chtěli omezit na jen a pouze hraní jedné hry, toto by mohl být vážný kandidát.
Firma Academy games se dříve zaměřila na hry ze série Birth of America. V této sérii vyšly hry 1812: Invasion of Canada, 1775: Rebbelion a 1754 – Conquest: The French and Indian War. Tím zřejmě série skončila a na Kickstarteru nyní běží kampaň na hru 878 Vikings – Invasions of England, která pravděpodobně zahájí novou sérii Birth of Europe. Hry z těchto sérií jsou lehkými válečnými hrami (hrami s válečnou tématikou – abych neurazil Jeníka), které jsou založené na principu ovládání území. Hra je řízena kartami a co jsem měl tu čest s předešlými počiny (zejména 1812 a 1775), tak hezky vykreslují historické reálie a hra jako taková se hraje příjemně, odcípá a neklade na hráče nepřiměřené nároky. Do dnes vzpomínám na francouzkou frakci ve hře 1812, která na útočných kostkách měla snad samý ústup. S kavalérií francouzů jste tak zaútočili na opuštěného angličana a plni sebevědomí vrhli kostkami, abyste zjistili, že vám vaši francouzi vzali do zaječích. Jelikož ve vikingách francouzi snad nebudou, tak se určitě dočkáme i nějaké té šarvátky.
Další hrou, která se uchází o pozornost na Kickstarteru a mou zaujala, je hra Dead Mans Doublons. V té se hráči vžijí do role pirátů, kteří se snaží na ostrově najít a získat slavný poklad. Hra se hraje v reálném čase a na několika bojištích. Jedním bojištěm je moře kolem ostrova s pokladem, na kterém se snažíte pátrat po kouskách mapy. Některé můžete najít, jiné ukradnout soupeři. Pokud máte představu o lokaci pokladu na ostrově, můžete vylodit vašeho kapitána, který se vydá na cestu. Cest je několik, od přímých, ale nebezpečných cest přes aktivní vulkán, po okružní a příjemnou cestu bez nástrah po místních pamětihodnostech. Vtipné je, že soupeřova kapitána můžete sledovat a ani k tomu nepotřebujete mapu… Ten o tom ale ví a může vám připravit pár velice osvěžujících zážitků. Strategií je opravdu spousty. Poslední fáze hry je ta, když někdo poklad najde a snaží se s ním odplout. To je na řadě velká námořní bitva a konečné rozuzlení toho, kdo bude nejmocnější pirát. Zajímavé je to, že když vaši loď někdo potopí, tak pokračujete ve hře a z vaší lodě se stane loď duchů… 🙂 Což má výhody a nevýhody. Nevýhodou je, že vámi nashromážděný mamon po čas hry je prokletý a neb ho nikdo nechce, tak do konečného součtu vám nepřidá tolik bodů. Proto je na místě se snažit, aby vaše loď duchů byla odduchovaná. Což kdejaká mořská mýtická bytost může zvládnout.
Další zajímavé novinky přicházejí od asi nejnovějšího českého distributora, společnosti Fox in the Box. Nejenom, že se na pulty obchodů dostala nová hra Pax Renaissance, Liška představila také nový model předobjednávek. Hráči mohou vyjádřit zájem o lokalizaci hry tím, že si ji nezávazně předobjednají. Až ve chvíli, kdy se sejde dostatek těchto předobjednávek, bude lokalizace zahájena. Hráči nic neriskují, jelikož placení přijde na řadu až před s dodávkou hry. První hrou, která byla podrobena tomuto systému, je hra Bios: Genesis. Cílem pro započetí lokalizace je 200 předobjednávek. V současné době jich chybí 109, takže je to téměř na půl cesty. Bios: Genesis je opět (stejně jako Neandrtálec – první počin Fox in the Box – a zmíněný Pax) hra z pera Phila Eklunda a simuluje počátky života na Zemi. Od prvních vzrušených buněk, až po slavný sliz. Na tuto hru dá se říct navazuje (myslím jenom historicky v řadě buňka – sliz – brontosaurus) hra Bios: Megafauna, která vznikla ale původně dříve (2011), a ve které se staráte o první dinosaury, počátky savců a všemožnou jinou faunu a flóru. Megafauna se dočká letos druhé předělané edice a snad by se také do předobjednávkového systému Lišky v krabici mohla dostat.
Patřím rozhodně mezi nadšence ze hry Arkham Horror: The Card Game. Osobně jsem se svou Jenny Barnsovou jen jeden příběh pozadu v cyklu Dunwich Legacy, a proto mě potěšila zpráva, že se už teď blíží počátek nového cyklu – Path to Carcosa. Dočkáme se tak Snové říše, Krále ve žlutém, Hastura a prastarý ví, čeho ještě. Osobně si tipuju, že cyklus začne cestou do divadla. 😀 Už proto, že jedna z nových postav bude hérečka Lola Hayes. Její zvláštní schopnost bude velice tématická. Do balíčku si můžete naházet jakékoli typy karet a před každou hrou a před každým kolem si Lola bude moct vybrat, jaký typ postavy bude představovat. No, a v daném kole budete moct hrát jen karty, které náleží zvolené třídě. A toto se bude vázat i na spouštění schopností karet, takže budete muset dobře vážit složení balíčku a herní strategii. Na to jsem opravdu hodně zvědavý!
Další novinkou oznámenou FFG v březnu/dubnu je nová LCG hra Legend of the Five Rings: The Card Game, která vychází ze starší sběratelské hry stejného jména. Jsem trochu barbar a původní hru jsem neznal. Když jsem viděl oznámení a ve jménu prsten, hned mě napadlo, že jde o nové LCG ze světa Pána prstenů. Větší omyl jsme udělat nemohl. LotFR je klasická kompetitivní karetka vzdáleně herně podobná například Hře o Trůny (a stejně vzdáleně podobná jakékoli jiné karetní dvojkovce ;)). Osobně si myslím, že je hra cílená dost na americký trh, kde původní hra má velice silnou komunitu. Určitě se ale najde dost hráču i u nás, tak jsem sám zvědavý, kdo z mého okolí propadne vábení nové živoucí karetní hře. Já asi zůstanu u toho Arkhamu…
A nakonec jsem si nechal asi nejzajimavější novinky a důvod, proč můj článek tento měsíc vychází trochu opožděně. 22. dubna proběhl v Praze Albi day při příležitosti křtu české verze hry Scythe. Hru Scythe nemusím asi déle představovat, jedná se o area control hru, která zajímavě kombinuje prvky euro her a her ameritrashových, ze kterých se snaží těžit zejména téma a atmosféru. Hra je to rozhodně povedená, ale osobně se nemohu zbavit dojmu, že je spíše pro nepřesvědčené euro hráče. Jako kovaný ameritrashový hráč jsem v tom to euro cítil až moc a atmosférou jsem se unésti nenechal. Však jsem si to také během té jedné hry klasicky euroidně jednoho krásného tahu spočítal a došlapal k vítězství… Nejvíc ameritrashový momentem bylo po konci poslouchat (hráli jsme přes Tabletopii se Skypem) prohrou utrápené protihráče. Ale to je pouze první dojem a hru si určitě ještě rád zahraji a názor třeba i změním. Co mě na Albi day zaujalo trochu více byly oznámené novinky. Pár novinek mě jaksi minulo – Kana Gawa, Diamant, Šťastný candát, Empatia… Nejsem holt cílový hráč a pozornost byla jinde. Potěšilo zjištění, že se Albi čím dál více soustředí i na původní českou tvrobu – viz např. Hrad Karak. První náťuk pro mou pozornost bylo oznámení lokalizace hry Deckskape. Nepodobný počin hře Unlock! Karetka s mechanikou deckexploration, která simuluje známé únikové místnosti. To já rád. A to ráda i Kubrtka, takže to určitě skončí doma. Balíček karet s cenovkou pod 300 Kč. Asi na jedno použití, ale pořád to je v ceně návštěvy biografu a věřím, že u jednoho balíčku nezůstane. Větším oznámením pro mě bylo oznámení lokalizace hry Outlive (v češtině Pustina). Hra, která prošla úspěšnou KS kampaní a zasazuje hráče do rolí vůdců klanu v postapokalyptickém světe. Hráči dostanou 6 dnů (6 tahů), aby během dne nasbírali pomocí svých hrdinů co nejvíce užitečných zdrojů a ty pak v noci použili na nakrmení celého klanu, vylepšení přístřešků, získali do klanu nové přeživší apod. Jen jeden klan ale může v této situaci opravdu přežít a dostat se na vysněný konvoj… Podle mě nejzásadnější oznámení proběhlo samozřejmě na konci. Již před Vánoci by měla vyjít česká lokalizace hry This War of Mine. Kdybych si měl vsadit na hru k lokalizaci, tak tato by na prvních sto místech asi nebyla. Obrovské množství textu, krásné (a na výrobu drahé) plastové figurky, temná a nic neodpouštějící atmosféra (takže v hračkářství to asi neudáte)… Vydání této hry je jasný důkaz, jak moc česká deskoherní scéna pokročila za poslední dobu. Dříve se firmy (a přiznejme si, Albi byla mezi těmito na prvních místech) soustředily na jasné komerční trháky a do větších projektů, které s sebou nesou i vysoké obchodní riziko, se moc nepouštěly. Loni přišla Rebelie, Blood Rage, od Albi Robinson… Letos se můžeme těšit na Zombicide, Kmotra, Scythe, Mars: Terraformace a právě na This War of Mine… A bůh ví, co před námi ještě distributoři tají.
Hra This War of Mine vychází z úspěšné počítačové hry, která má tezi, že ne všichni ve válce jsou vojáci. Hráči ovládají obyčejné civilisty žijící ve válkou zmítaném městě. A hra je o přežívání každého dalšího dne v tomto nehostinném prostředí, kdy nikdy nevíte, kdy vás trefí zbloudilá kulka nebo znuděný sniper. Desková hra bude obsahovat knihu příběhů, jakou znáte například z hry Tales of Arabian Nights nebo ze hry Above and Below. Hra vám v určitý čas dá instrukci, abyste si přečetli odstavec 598 a v něm na vás pravděpodobně bude čekat nějaké rozhodnutí, které vás odkáže na jinou část knihy. Rozhodnutí v této hře často představují zásadní morální dilema a často tak budete postaveni před sofiinu volbu, což v této hře právě utváří příběh a atmosféru. Pro mě osobně je koupě české verze této hry nutností a to i přes to, že mi za měsíc přijde anglická kopie z Kickstarteru. Ač si myslím, že jsem celkem zkušený angličtinář, čeština v takovéto hře je nepopsatelnou výhodou a otáčí ji do jiných dimensí. Když vidím, s jakou energií dochází k lokalizaci her, tak si asi do budoucna Kickstarter odpustím a vždy si počkám, co pro nás připraví čeští distributoři. Těch opravdu dobrých her totiž začíná v češtině vycházet čím dál víc!
Pro dnešek by to asi takto s novinkami stačilo a zbytek si nechám zas na někdy příště. 😉
Mějte se krásně a hrajte deskové hry!!