Měsíc se s měsícem sešel a opět sedím u počítače a sepisuji novinky a události ze světa deskových her, které se upekly v listopadu. Abychom trošku oddělili video novinky a tento soupis událostí, dal jsem si s tím trošku načas (takže to bylo naschvál, ne, že bych se k tomu dřív nedostal 😉 ).
Pro mě nejvýznamnější událostí za měsíc listopad bylo určitě vydání další LCG hry od Fantasy Flight Games – Arkham Horror Card Game. Pokud vás lákal Pán Prstenů, ale náročný deckbuilding a nevyvážený balíček střetnutí (který vás může klidně zaříznout, nebo vést za ručičku) vás odrazoval, pokud vás lákal Pathfinder Adventure Card Game, ale lehká příběhová abstrakčnost a opakující se motivy vás odrazovaly a pokud vás lákal Warhammer ACG, ale téma a to, že ta hra je mrtvá, vás odrazovaly, tak Arkham Horror Card Game je přesně pro vás! Silný důraz na příběh, pouze lehký deckbuilding (jenom cca 30 karet v balíčku a stavba pouze na začátku kampaně, poté se karty přidávají v návaznosti na získané zkušenosti vyšetřovatele), který je ale silně tematický a dává smysl, lehká pravidla a několik možných cest a konců v rámci kampaně… A to jsem napsal, jen to, co mě teď napadlo. Pro mě je také zásadní, že hra je výborná i jako solitér a stal se z ní můj pravidelný společník na služebních cestách. Však se o ní zmíní i kluci v rámci deskofobních video-novinek a můžete se těšit na recenzi od Falca a na Let’s Play, na který se chystám zase já.
Asi všichni jsme v deskoherním světě svědky návalu témat. Jeden rok jsou všude zombíci, pak jede steampunk, poté draci apod. Letos je asi rok Marsu. Jak jinak si vysvětlit, že během celkem krátkého období vycházejí hned tři velké hry o kolonizaci Rudé planety – Terraforming Mars, Martians: A Story of Civilization a po Novém roce chystaná hra First Martians: Adventures on the Red Planet. Terraforming Mars je hra, která mimořádně uspěla během posledních dvou velkých výstav (Gen Con, Essen), a už dokonce stačil MINDOK oznámit, že se na nás řítí i česká verze této povedené euro hry, která vyniká rozlišnými způsoby, jakými dosáhnout vítězství.
Hra Martians: Story of Civilization si prošla Kickstarterovou kampaní a tematicky je naprosto stejná – snažíte se založit kolonii a tu vhodně rozvíjet a zásobit zdroji. Má módy jak pro kooperativní, tak kompetitivní hraní a využívá mechanismu umisťování pracovníků.
Pro mě nejočekávanější je třetí z her – First Martians, jelikož je méně euroidní a více příběhová. Autorem je Ignacy Trzewiczek a staví na základech velice úspěšného Robinsona Crusoe. Kromě změny prostředí uvádí také nové aspekty v podobě například aplikace řídicí vývoj příběhu a průběžnou kontrolu toho, že hra stále představuje výzvu. Zajímavé je řešení navazování jednotlivých her do sebe. Můžete hrát jednotlivé scénáře zcela nezávisle, nebo se rozhodnout je zřetězit do kampaně, kde se vaše úspěchy převádí ze scénáře do scénáře. Anebo zvolíte variantu otevřeného světa, kde prostě hrajete, hrajete a hra se vyvíjí náhodně.
Už jsem zmínil MINDOK a jeho plán vydat hru Terraforming Mars. Od této společnosti byla oznámena ještě jedna zajímavá lokalizace – euro hra Great Western Trail. Ve které se stanete chovatelem dobytka a budete se ho snažit dohnat na vlak a výhodně prodat. Opět využívá mechaniky umisťování pracovníků. I když v tomto případě spíše umisťování pracovníka.Za mě euro…
Opusťme portfolio MINDOKu (dobře, ještě zmíním novou edici Pandemiku – Iberia, ve které nezachraňujete svět, ale Španělsko – o lokalizaci ale zatím nic nevím) a podívejme se na portfolio brněnské konkurence.
Byla oznámena další hra ze série malých velkých her. Po království, galaxii, obráncích a divokém západu (snad jsem na nic nezapomněl) se chystá hra Tiny Epic Quest. Opět se jedná o podobný princip ale vlastně úplně jiný. Budete plnit úkoly ve fantasy světě se svým klasickým meeplem. Teda klasickým – každý má v sobě otvory příhodné pro umístění vybavení. Po hrací ploše vám tak budou pobíhat meeplové s připíchlým mečem, štítem apod. Úžasný nápad a jsem na to opravdu zvědavý. O lokalizaci bohužel také zatím nevím. O čem vím je, že se chystá od REX her lokalizace rozšíření ke hře Malé Velké Galaxie – Beyond the Black. Na to jsem si rád počkám, protože na původní Galaxie slyším jen chválu, ač jsem zatím bohužel neměl šanci je zahrát.
Pokud zůstaneme u REX her, tak byla oznámena lokalizace hry Not Alone (pracovní překlad Nejsme tu sami). Cože je hra, která vzdáleně připomíná například hru Běsnění Drákuly. Hrají všichni hráči proti jednomu, který je skrytý. Hráči se ho snaží najít a zneškodnit, on se je snaží řádně vystrašit a eliminovat. Podobný princip má hra Last Friday, kterou jsem zmiňoval v jedněch z minulých novinek. Že by další z populárních témat? 😀 Not alone volí sci-fi prostředí a trošku mi to smrdí vetřelcem. 🙂 Ale to je jen můj pocit.
A ještě tři rychlé zprávy od REXíků – bude dotisk české hry King of Tokyo, který bude obsahovat nějaké nové vychytávky – například přeložená jména jednotlivých monster. Přeloženo bude také samostatně rozšíření hry Vzhůru do podzemí – Zpátky do podzemí. A poslední novinka z Brna: bylo čerstvě ohlášeno vydání lokalizované verze hry Fuse. Je to kooperativní hra hraná v reálném čase, ve které se hráči snaží zneškodnit bombu. Těšit se na tento filler můžeme příští rok.
Přichází už trochu klasické okénko z Kickstarteru. Bylo toho za poslední měsíc opět víc, tak spíše stručně:
Velká ameritrashová hra Shadow of Brimstone se dočká v pořadí třetího core setu, který se během listopadu snažil získat přízeň hráčů. Po dvou core setech zasazených do divokého západu z prvního Kickstarter projektu se nový core set s názvem Forbidden Fortress tématem přesune do feudálního Japonska. Core sety půjde kombinovat, takže o zajímavé momenty mezi zápasníkem sumo a kovbojem nebude nouze. Po hezkém nastartování však kampaň spíše strádala, i když zase na závěr nabrala na rychlosti a na ten milion se dostala. Vlažná reakce hráčů byla způsobená asi i tím, že se tvůrci (Flying Frog) poučili z minulé kampaně, kde se jim otevřené bonusy trošku vymkly z rukou, a hlavně nad nutností posílat vše na víckrát asi dost finančně zaplakali. V současné kampani tak příspěvek nutný k získání všech základních odemknutých bonusů byl celkem vysoký (300 USD), což řadu nadšenců v době, kdy na této úrovni byla minimální přidaná hodnota, odradilo. Mimochodem já mám vždycky radost, když se rozroste rodina Forbidden her. Po ostrově, poušti a hvězdě tak budeme mít i pevnost. Co přijde dál?
Nadšence do hromady plastu určitě potěšila kampaň na hru Mythic Battles: Pantheon. Za opět nemalé peníze jste měli šanci získat příslib asi dvou tun různých figurek čerpajících z řecké mytologie. Herní mechanismus vychází z asi 5 let staré hry Mythic Battles. Nutno podotknout, že tyto mechaniky byly spíše nemastné neslané. Jednalo se ve své podstatě o celkem nenápaditý kostkami řízení skirmish. V současné verzi hry je prý největší novinkou zejména nahrazení kartonu figurkami. Jestli se nějak výrazně změnily mechaniky hry fakt netuším…
Poslední příspěvek v tomto Kickstarterovém okénku je zmínka kampaně k reprintu hry Kingdom Death. Opět jde o hru, která už jednou na KS byla (podobně jako Shadow of Brimstone) a v této kampani jde zejména o reprint toho, co už jednou v nabídce bylo. Odezva byla neuvěřitelná a miliony ke kampani skákají, jak důchodci po zlevněném mléku v Lídlu. Ono ve své podstatě se není čemu divit. Původní hra byla záležitostí, která do světa deskových her přivála svěží vítr a mimo KS se k ní nebylo téměř možné dostat. Hra samotná byla obrovskou krabicí naplněnou plastem. Kromě těch figurek však samotný herní systém by originální a nabízel zážitek, který je do značné míry unikátní. Mezi hráče se toto rychle rozneslo a poptávka jako taková spustila i nápad tvůrce udělat projekt na reprint. Figurky a celé prostředí je navíc také unikátní a zejména v celkem puritánských Spojených státech způsobuje na fórech poprask. Zpracování je své a není nouze o spoustu falických a jinak kontroverzních symbolů, a to kdekoli. V jaké hře můžete lvovi při lovu urvat genitálie a pak ho s nimi praštit do čumáku? Na obrázku vpravo je nejnovější figurka bytosti Frogdog. Na této figurce nezůstala na fórech a v komentářích nit suchá. Na první pohled jsem nevěděl proč. Na druhý pohled jsem si řekl: ok. Chápu, že někomu tam jak ženské tak můžské části jistého vybavení mohou přijít trochu nadbytečné. Ale zase mu nic neroste z čela, takže za mě proč ne. Kdybych měl přebytečných cca 500 dolarů, tak toto je ta hra, která bych chtěl, aby mi ležela na poličce.
Tak zpět z Kickstarteru na Zem. A třeba k Blackfire. 1. prosince byla oficiálně vydána sběratelská karetně kostková hra Star Wars Destiny, a to současně i v české mutaci. Vzhledem k zvláštnímu režimu překladů, ke kterému přistoupil výrobce hry – Fantasy Flight Games, byl proces překladu kostrbatý a už se po fórech šíří zmínky o nedostatcích překladu. Což je prý způsobeno tím, že nejdřív bylo nutné přeložit herní komponenty, než vůbec byly k dispozici pravidla. Ve výsledku tak na několika (počet zatím nepotvrzen, ale četl jsem, že asi na 5ti) kartách jsou nedostatky s dopadem na hratelnost a pár věcí je přeloženo nešikovně vzhledem k samotným pravidlům. Snad se brzy dočkáme oficiálních oprav. Hra je každopádně velice zajímavá a brblání na překlad by vás nemělo odradit od toho tuto hru zkusit!
Z videonovinek Falca a Opčíka se také pravděpodobně dozvíte, že Blackfire vydal českou verzi hry TIME Storie, takže tady nemusím zabíhat do detailů – uvidíte sami na vlastní bulvy ve Full HD a snad stereo (kdo z redaktorů Deskofobie tuto chybu ještě neudělal? :D)). Hra je v redakci, probíhá testování a můžete se těšit na recenzi. Za mě nejočekávanější lokalizovaná novinka letošního roku. Uvidíme, jak budou očekávání naplněná. Zatím se doma chytla. Což je letos po Pandemic Legacy teprve druhá hra…
Z ohlášených věcí od Blackfire stojí za zmínku hra Escape Room Boardgame, která převádí do deskovky čím dál populárnější koncept únikových místností. Jedná se vlastně o sérii puzzlů a hádanek. Proč ne. To vyzkouším rád.
Z méně příjemných novinek nesmím opomenout zmínku na FB Blackfiru, že se zatím nechystá překlad rozšíření ke hře Eldritch Horror – Forsaken Lore. Vyšší náklad zatím nepodporují prodeje základu (Vánoce???). Menší náklad nevychází ekonomicky. Tak snad příští rok.
V lednu si můžeme povědět, co nám přinesl Ježíšek! A na závěr vám přeji hezké Vánoce a vše nejlepšího do nového roku. Pro navození správně vánočně/novoroční atmosféry se s vámi ještě podělím o mou oblíbenou vánoční písničku.
Mějte se a hrajte deskovky!
Kubrte, nic si z toho Kingdom Death: Monster nedělej, stejně to není hra pro tebe. Jak jsi komentoval Mice and Mystics, že ti tam vadila náhoda kostek, tak tady se ti klidně může stát, že kvůli dvěma špatným hodům přijdeš o celou svoji kampaň, na které jsi strávil třeba i přes 20 hodin a musíš začít znovu. Jeden příklad za všechny (SPOILER ALERT!!): Je tam jeden boss, u nějž existují dvě cesty k úspěchu, ale jenom jedna je realizovatelná za normálních okolností a přesto, že se ti jí podaří dosáhnout, tak se ti může stát, že postavy byly tolik vystresované, že zemřely a o tomhle rozhodne hod kostkou. (KONEC SPOILER ALERTU) I když přiznávám, že je to něco, co v rámci tabletop nemá obdoby (ti co říkají, že je to podobné třeba Shadows of Brimestone nebo WarhammerQuest Silver Tower ať se jdou bodnout xD ). A jestli se ptáš, tak přesně takhle jsem si odůvodňoval, že to ve skutečnosti vlastně ani nechci, protože si to nemohu dovolit 😀 Ale na druhou stranu bys na tom třeba dcerku mohl postupem času začít učit anglicky. PS: Děkuji za výborný článek a přeji tobě a celé rodině veselé Vánoce a šťastný nový rok 🙂
Dík! 🙂 Veselé vánoce!