Pokud se chceme bavit o historii Battletechu musíme začít už v roce 1980, kdy Jordan Weisman společně s L. Rossem Babcockem III (ano, opravdu se jmenuje takto) založili firmu FASA Corporation. Oba byli vášniví hráči a už od dob studií na armádní škole velcí kamarádi do nepohody. Svoji firmu založili s počátečním kapitálem 350$ a rozhodli se dělat hry. Do loga si zvolili znaky, které charakterizovaly jejich postavy v rpg hře, kterou v té době hráli. Všechno to prostě začalo, jako jedna velká klukovina.
Mezi první hry, které FASA vyprodukovala, patřilo například pravověrné rpg ze světa StarTreku, ale to už je v dnešní době dávno zapomenuto, protože FASA se skloňuje zejména se Shadowrunem a Battletechem. Ta druhá hra vyšla vůbec poprvé v roce 1984. První edice hry se jmenovala Battledroid, ale FASA měla záhy právní problém s Georgem Lucasem, který si po masivním úspěchu Hvězdných válek nechal patentovat kde co včetně užití slova droid. Do FASA Corporation vstoupil s kapitálem i Weismenův otec Mort, který prodal své knižní vydavatelství a přinesl do FASA tolik potřebnou finanční investici.
Battledroid se přejmenoval na Battletech, ale právním tahanicím se nevyhnul ani v budoucnu. Jak hra získávala na popularitě, vyšlo postupně najevo, že idea bojových robotů není vůbec ničím novým a Japonci na ní frčí již drahná léta. To by samo o sobě ještě asi nebyl problém, kdyby se neukázalo, že si Weisman s Babcockem jaksi vypůjčili kompletní design robotů z populárních anime seriálů. Tedy oni věřili, že si je vypůjčili právem, ale po velkých soudních pří okolo roku 1994 se ukázalo, že firma, která jim prodala práva na roboty, nebyla tak úplně v postavení to udělat. Celý spor vyvrcholil tím, že FASA musela přestat používat značné množství MECHů, ale v té době se již Battletech těšil velké pozornosti a jeho produktová řada se úspěšně rozrůstala. To mělo zásadní dopad na hru, spousta bojových strojů, které byly pro hráče ikonické, se přesunuly do kategorie “neviděný”. Tedy stále se o nich hovořilo, mohli se vyskytovat v knihách či popisech bitev, ale již nikdy se nemohli naparovat na obálce ve své plné impozantní kráse. Časem se některé právní spory podařilo vyřešit a tak se někteří bojoví roboti stali znovu “viděnými”, ale nic to nemění na tom, že tento spor byl jedním z největších milníků v historii této jedinečné hry.
Battletech se po faktickém zániku FASA Corporation stal majetkem WizKids (další firmy, kterou založil Jordan Weisman) a licence se chopilo FanPro, posléze v roce 2003 spadl Battletech do klína korporaci Topps, která vydělala jmění na sportovních sběratelských kartičkách. Licenci na hru se později podařilo získat Randallu N. Billsovi, který pracoval dlouhá léta na vývoji hry a pod jehož dohledem žije Battletech dál v rámci portfólia firmy Catalyst Game Labs.
U nás můžeme Battletech znát díky vydavatelství Altar, které jej u nás v devadesátých letech vydalo a pro mnohé z nás to byl blesk z čistého nebe. Míra možností, který se v té malé krabici skrývala, nám způsobovala závrať. Komerčně to ale zdaleka nebyl takový trhák, aby se s tím spustila lavina a tak je teď původní české vydání BT sběratelskou raritou.
V světě je Battletech stále velmi silnou značkou. Kromě figurkové taktické hry, ke které neustále vycházejí další a další rozšíření, můžete započítat více jak tisícovku románů, které postupem doby vyšly. Animovaný seriál a velmi úspěšné počítačové hry ze série MechWarrior. Dokonce vznikala zvláštní centra s virtuální realitou, která se snažila věrohodně simulovat bojového MECHa. Něco z toho přetrvalo, něco ne. Co ale tady bylo na počátku a stále si jde vlastní cestou, je původní figurková taktická hra.
Je s podivem, že za těch třicet let se Battletech na deskoherních stolech příliš nezměnil. Jistě, původní Battledroid byl v určitých ohledech jiný, ale jedná se spíše o vyladění vnitřních statistik, než že by se hra kompletně předělala, jak je nyní zvykem. Battletech tady stojí se svojí více jak třicet let starou hratelností a světe div se, lidé ho stále milují.
Tajemství spočívá v nesmírně bohaté historii BT světa pokrývající celé milénium. Díky ohromnému množství dodatků a románů, které do dnešní doby vznikly, se může Battletech pochlubit maniakálně propracovaným světem. Od objevení revolučního Kearny-Fučidova pohonu vesmírných lodí na začátku 21. století až po události hluboko v 32. století. To je Battletech. Má své vlastní hrdiny, významné bitvy, zrady i pomsty.
Herně se jedná o unikátní průnik mezi bojovou strategií a věrnou simulací bojového stoje. Není důležité, zda hrajete na hexové mapě či na volném terénu, Battletech má pravidla pro obojí, v jádru ale proti sobě stojí jedna či více falang, tedy skupin bojových MECHů a v nevyhnutelném střetnutí se pokouší splnit cíle dané scénářem, který může a nemusí ústit do dalšího v rámci rozsáhlé kampaně. MECH není jen souhrn statistik, že byste se dočetli kolik máte bodů pohybu a kolika kostkami házíte na boj. Battletech je v tomto mnohem – mnohem složitější.
Zbraní je nepřeberné množství a dělí se do celé řady skupin. Můžete na soupeře vrhat houfy dalekonosných raket, pokoušet se mu proděravět pancíř pomocí laserů či, pokud si to situace žádá, utrhnou v lese strom a trochu mu kládou pobouchat plechy. To všechno je možné a ještě mnohem více. Například záleží na tom, kde máte zbraně umístěné a ještě více záleží, kde máte k nim umístěnou munici, protože tam jste setsakra zranitelní. Váš MECH může obsahovat další speciální vybavení pro podporu života (nezapomeňte, že v kokpitu sedí člověk – mechwarrior – a ano, i ten má nějaké statistiky), vyrovnávací gyroskopy či skokové trysky pro rychlý přesun po bojišti. Už jsme zmiňovali, že v potaz musíte brát také vliv terénu jako jsou hory, zalesněné úseky či tekoucí řeky? A mluvili jsme o počasí? A taky… dobře. Nebudeme to protahovat. Řekněme, že Battletech je VELMI propracovaný. Neznamená to ovšem, že je nesrozumitelný.
Na začátku stojí The Introductory Box Set – základní krabice, která vám dá několik základních map, modely MECHů a zjednodušená pravidla. S tím si chvíli vystačíte, ale časem začnete pokukovat po plnokrevných pravidlech Total Warfare, které se prodávají zvlášť a jsou kanonickou knihou Battletechu. Mají něco přes 300 stran a uvnitř najdete všechna potřebná pravidla pro boj MECHů, ale i další válečné techniky. S tím jste pravděpodobně schopni svést bitvy simulované do nejmenšího detailu, ale kde komu by to stále nemuselo stačit a tak přichází na řadu další velká kniha: TechManual. Vice jak 350 stran zasvěcených stavbě vlastních bojových MECHů. Ona je to totiž docela věda. Když na svého MECHa naplácáte kde jaký kanón, záhy zjistíte, že jste sice síla, se kterou soupeř musí počítat, ale po herním plánu se sunete jak důchodci Kauflandem. Vystřelíte si tak jednou a pak už budete po zbytek hry jen chladit přehřáté systémy. Udělat dobrého bojového MECHa je prostě věda a ne nadarmo by se to dalo přirovnávat tomu, když třeba fanoušek karetní hry Magic: The Gathering tráví dlouhé večery stavbou svého ultimátního balíku karet. Tady zase hráči neustále spekulují, zda tento vrhač částic či raději tamto o pár tun silnější pancéřování. Pro mnohé je pak samotné hraní jen jakýsi přídavek.
Ale i tam se lze vyřádit. Pochopitelně. Nepřeberné množství kampaní a historických settingů činí Battletech velmi variabilní hrou. Navíc stále vycházejí další a další. I pravidla nabírají na šířce a v současnosti se můžete zaměřit na heroické bitvy pár strojů či na ohromná masová střetnutí galaktických rozměrů. Velmi pozitivního ohlasu se dočkala pravidla Alpha Strike, která Battletech v mnoha ohledech zjednodušují jednak aby umožnila nováčkům snadnější vstup do hry, ale zejména aby umožnila střetnutí více bojových MECHů na herním plánu při udržení herní doby v rámci hodin nikoli dní, jak by tomu bylo v případě použití “plnotučných” pravidel.
Battletech žije a o jeho popularitě svědčí nejen nové a nové publikace, které stále vycházejí, ale zejména úspěch Kickstarter kampaně, za kterou stojí opět Jordan Weisman, jenž se rozhodl udělat další taktickou počítačovou hru. Lidé mají stále v povědomí jeho velmi povedenou adaptaci známého rpg Shadowrun Returns a tak podporou nešetřili. V době, kdy píši tento článek, má KS na svém kontě již první milion dolarů a jistě vybere i více. Já už mám také backnuto, neb Battletech – je srdcová záležitost.
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/FASA
https://en.wikipedia.org/wiki/BattleTech
https://en.wikipedia.org/wiki/Classic_BattleTech
http://www.sarna.net/wiki/Main_Page
http://www.qqmercs.com/now-you-see-me-and-now-you-dont-a-brief-history-of-the-unseen/
http://www.zatrolene-hry.cz/spolecenska-hra/battletech-285/recenze/1352/#content
https://boardgamegeek.com/boardgame/31759/battletech-introductory-box-set
Tato hra je legenda oprášil jsem po 15 letech a hrajem s kamošema, jinak da se sehnat i na českém trhu http://www.světher.cz je v ang. jazyce ale kdo by měl zájem a neumí anglicky at se mi ozve na email sklar5@seznam.cz vlastím české pravidla i uvod do BATTLETECHU.
Neexistuje na toto tema nejaka slusna hra? Vim jen o Hawkenovi a to je takovy vzdaleny pribuzny.
Na Kickstarteru Battletech https://www.kickstarter.com/projects/webeharebrained/battletech nebo MechWarrior Online. Ze starších Mechcommander 1 a 2 a Mechwarrior 1 – 4
Pokud by někoho zajímalo info o hře tak https://www.facebook.com/battletechvideogameczsk/ (postupně se bude doplňovat)
Ahoj. V nové verzi hru vydali spolu se dvěmi verzemi pravidel. Jedna je klasická a druhá zjednodušená s přídomkem Alpha strike – hraje se s mazatelnými kartičkami mechů se značně zjednodušenými pravidly zásahů, poškození apod.. Hodí se například na opravdu velké bitvy. Co si pamatuji, tak svého času jsme v klasice hráli třeba 50 na 50 mechů a hrálo se to celý den. Ale bylo to super. 😀
Karlos