Dlouho jsem přemýšlel o tom, že bych se chtěl více věnovat začínajícím autorům deskových her. Jak samotné hry zažívají svůj boom, stále více a více lidí se pokouší vyrobit svou vlastní hru a ideálně s ní prorazit na trhu. Někteří věří své hře natolik, že jdou rovnou na Kickstarter či Startovač a očekávají zdárné zítřky.
Vzhledem k tomu, že tuto cestu moc nedoporučujeme a pravděpodobně se jí budeme věnovat v samostatném článku, rád bych se více rozepsal o tom, jak svou hru prezentovat potenciálnímu vydavateli. Poznámek mám k tématu nemálo, protože v současnosti právě pro jednoho vydavatele podobné přihlášky ke slávě zpracovávám a komunikace s novými autory her je mým každodenním chlebem. Tak vzhůru do toho!
Předpokládejme tedy na okamžik, že máte prototyp své vlastní deskové hry. Tedy… máte hotový protop, ne?
Neprodávejte ideu
První poučka je velmi jednoduchá. Vydavatel prostě musí něco vidět a mít možnost ozkoušet. Je však velmi časté, že ráno otevřu e-mail a tam stojí zpráva typu:
“Dobrý den, jsem pan Josef Novák a mám naprosto geniální nápad na hru. Za kolik ho koupíte? Pochopitelně vám ho jen tak neprozradím, nejprve bych se chtěl pobavit o penězích.”
Meh… takový e-mail bych vždy nejraději smazal, ale slušnost velí odpovědět. Takže vezmu svůj standardní fuckoff mail, změním hlavičku a tradááá. Pokud se chcete vyhnout osudu smyšleného Josefa Nováka, nikdy – ale opravdu nikdy neposílejte vydavateli ideu na hru. I pokud si odmyslíme namyšlený tón zprávy, základní problém takovéhoto přístupu je v tom, že prostě nemáte hru fyzicky v rukou, tudíž jste ji nikdy na nikom neotestovali. A to je chyba, která vám dá okamžitě stopku. Druhá stopka je samozřejmě ten namyšlený tón.
Pokoru chlapče… pokoru
Koukám do inboxu a bezpečně mohu prohlásit, že v každém druhém emailu autor popisuje svoji hru jako něco naprosto originálního, co na trhu nenajdete. Hru tak geniální, že to změní dějiny lidstva.
Asi si dokážete představit jak to na mě působí… Věřte mi, že podobná adjektiva opravdu číst nechci a nepotřebuji. O hře mi neřeknou naprosto vůbec nic a jediné, co se z toho dozvím je, že autor má ego nafouklé jako Zeppelin. Copy & paste univerzální zamítnutí a jedeme dál.
Naučte se znát a používat deskoherní teorii
Zatím říkám, co byste dělat neměli, ale jak tedy dobrý e-mail pro vydavatele koncipovat a co by měl obsahovat? V první řadě popis vaší hry a to popis, který bude obecně pochopitelný na základě ustálené terminologie. Vždy je dobré uvést hry, které jsou třeba v něčem podobné. Vyjmenovat herní mechanismy, které používáte a v jakých souvislostech je používáte. Příklad… hra může obsahovat kostky, tudíž herní mechanismus obsažený ve hře je házení kostkami (Dice Rolling). Ale hra může být postavená na posloupnosti rozhodnutí -> hod kostkou nebo hod kostkou -> rozhodnutí. To je velký rozdíl.
Například v ameritrash hrách se často řeší souboj kostkami. Na hráči je, aby byl na správném místě na herním plánu, měl to správné vybavení, rozhodl se na kterou potvoru zaútočit a.. pak hodil kostkami. Jako příklad si vezměte Talisman.
Ale co když kostky používáte podobně jako je tomu ve hře Malé Velké Galaxie, kde kostky představují dostupné akce a na začátku svého tahu si hodíte, abyste zjistili, jaké možnosti máte a ty se pak snažíte využít?
Obojí je házení kostkou, ale způsob práce s náhodou je jiný. Měli byste to dostatečně vydavateli popsat, aby si udělal představu, zda se mu hra hodí či nehodí do portfolia.
Stručně a jasně
Od toho se odvíjí další bod. Například teď už víme, jaké herní mechanismy vaše hra používá a zda tam máte kostky na to či ono. Je důležité to do detailu popsat? Ne! Úplně bohatě stačí napsat, že používáte házení kostkami v takové či onaké souvislosti. Není nutné posílat hned na poprvé několika stránkový elaborát o vaší hře. Pokud vydavatele z popisu hra zaujme, pravděpodobně si řekne o víc. Vy ho jen musíte správně zaháčkovat. Čím delší text mailu bude, tím větší bude šance, že ho nikdo nepřečte do konce. Vydavatele ztratíte už jen tím, že ho příliš zahlušíte hromadou slov a on pak ani nebude mít šanci posoudit, zda by se mu vaše hra vůbec líbila.
Najděte si své místo pod sluncem
Velmi důležitý bod je posadit vaši novou hru vedle nějakých již existujících. Zkuste najít nějaké styčné body, případně uveďte hry, které vás inspirovali. Pokud něco z toho budou tituly přímo od daného vydavatele, tím jen lépe. Tady nejde o to, že byste shazovali originalitu vaší hry, ale ukazujete, že znáte portfolio vydavatele a neposíláte mu generický mail, který ve skryté kopii míří ještě do dalších desítek schránek. Zároveň dáváte najevo, že jste duší hráč a máte hry nahrané – to je ostatně jeden ze základních předpokladů, pokud se chcete pustit do tvorby her. A vydavatel to ví. Ukažte mu chytře, že jste tělem i duší hráč a máte hned několik bodů k dobru. V mé emailové schránce až příliš často končí zprávy od lidí, kteří nabízejí novou deskovou hru, ale přitom nikdy žádnou moderní společenskou hru nehráli a ani to nepovažují za nutné. Pokud se chcete od podobných lidí vyčlenit, musíte jednoduše a stručně dát najevo, že hrám rozumíte. Tím nemyslím, že máte napsat “jsem zapálený hráč”, ale dejte si trochu práce – vyhledejte hry, které jsou vaší v něčem podobné a uveďte je v referencích. Prozkoumejte portfólio vydavatele a zkuste se zamyslet, zda vaše hra mezi ostatní pasuje a případně které tituly jsou nejbližší. Pokud chcete být echt poctiví, tak si všechny tyto hry nejprve zahrajte 😉
V čem je háček?
V tento moment už byste měli mít krátký, jasný a stručný popis vaší hry, využíváte odborně znějící slovíčka a navíc dokážete svou hru porovnat s ostatními, ideálně zařadit ji do portfólia vydavatele. Vzhledem k tomu, že máte prototyp, určitě není problém připojit i nějaké hezké fotky. Nebojte, nikdo nebude zkoumat grafiku či vzhled samotný. Stačí toto všechno? Ne. I takových žádostí dostává vydavatel hodně.
Je potřeba si uvědomit, že her vychází tolik, že přestává být prostor pro další z mnoha. A vydavatelé mnohem více hledají něco originálního. Vaše hra by měla mít… něco. A to něco byste měli náležitě odprezentovat. V předchozí části jste se snažili najít podobnosti, teď je na čase se zamyslet nad rozdílnostmi. Jak jste uváděli, k čemu se dají vaše hry přirovnat, nezapomeňte i uvést, čím je vaše hra jiná. Má nějaký zajímavý herní komponent, mechaniku, atmosféru, jánevímco? Uveďte to jasně a konkrétně. Napomůžete tím, že se vaší žádostí bude vydavatel zabývat.
Čas je klíčem k úspěchu
Velmi důležitou otázkou i je, kdy byste měli vydavatele žádat o pozornost. Obecně platí, že největší příval zájemců je před velkými výstavami typu Essen Spiel či Gen Con. Tehdy všichni vydavatelé dostávají desítky mailů denně. Lidé se logicky snaží domoci osobní audience v naději, že tváří tvář budou schopni vydavatele přesvědčit o své hře. Zcela upřímně… moc to nefunguje. Nicméně dobré ani není kontaktovat vydavatele ke konci roku, kdy může být příliš vytížen vánočním běsněním. Období klidu zase obnáší riziko, že i když se vám podaří vydavatele zaujmout, v následujících měsících na vás zase zapomene. Ideální období tedy bude zhruba dva až tři měsíce před výstavou Spiel Essen či Gen Con, v závislosti na tom, zda oslovujete primárně americkou či evropskou firmu. Pokud se vám podaří zaujmout, je dostatek času pokročit k detailům či případně k osobnímu setkání na výstavě. Ale zároveň se vyhnete největšímu návalu, který zažívají e-mailové schránky vydavatelů jeden až dva měsíce před výstavou. Pokud oslovujete českou firmu, i tak se vyhněte velkým svátkům a výstavám, opravdu bývá rušno. Jindy máte větší šanci, že si váš e-mail někdo s náležitou pozorností přečte.
Vždy připraven!
Předpokládejme, že vzbudíte zájem vydavatele. Že vaše hra je něčím zajímavá a dokážete ji náležitě popsat. Co dál? Je možné, že vydavatel bude ochoten si s vámi rovnou smluvit schůzku, ale více pravděpodobné je, že bude chtít poslat pravidla ke hře či přímo print-and-play variantu na vyzkoušení. Měli byste být připravení a mít podobné soubory po ruce. Dokonce je můžete dát do iniciačního e-mailu do samostatné přílohy či uvést odkaz. Vydavatel tak má možnost více prozkoumat vaši hru a posoudit, zda se jedná o něco, o co by případně mohl mít zájem. Každopádně ale mějte vše připravené a na požádání obratem zašlete, je velmi důležité udržet si pozornost vydavatele.
Toliko pár bodů, které mne napadly, když jsem se nad problematikou podobných žádostí zamyslel. Je možné, že článek časem rozšířím, jak se mi v emailu budou kupit další a další žádosti mladých nadějných autorů deskových her.
Užasný článek,
Dlouho jsem čekal jestli někdo zveřejni něco takového.
Naštěstí jsem se dočkal.
Obrovský palec nahoru.
Díky….
ano, samé nečekané informace
su per ze ste stranku vytvorily
Skvely clanek, dlouho jsem hledala podobne shrnute info o tom, jak na to. Diky moc!
Dobrý den,
rád bych se zeptal kolik cca mailů denně průměrně od takových amatérských autorů přichází. Vždycky jsem žil v přesvědčení, že vytváření vlastních deskovek je záležitost buď hardcore hráčů nebo jednorázových nadšenců.
Btw možná by stálo za to udělat článek, ve kterém by se rekapitulovaly nápady, které se v takových e-mailech neustále opakují. Ať už jde o prostředí či mechaniky.
Záleží na období, ale v průměru 1-2 denně klidně mohou chodit. Takže je z čeho čerpat a ano, asi se časem vrátím k tomuto tématu a shrnu nějaké další poznámky.
Díky za pěkný článek. Velmi mi před dvěma lety pomohl, podobně jako video Petra Murmaka 😉 nahlédnout jak to vlastně chodí. V současné době i díky tomu vychází moje první hra a druhá se chystá. To je snad důkaz, že je sepsán moc dobře, ale klidně ho časem rozšiř 🙂
Určitě velmi zajímavý článek, který mě nutí k zamyšlení. Už rok se snažím doma něco vytvořit a hratelný prototyp mám ale ještě zbývá pořád spoustu věcí doladit a určitě až budu připraven se to pokusit dostat dál tak váš článek je dobrou inspirací.
Zdravím vypaluje mě laserem do dřeva i plastů kontaktujte mě skrze výrobu prototypu her nebo samotnou výrobou.. Kebisek.Com
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, když mám vymyšlenou hru i design a mám ji i vyrobenou a chci jí prodávat, mám oslovit nakladatelství? Některé nakladatelství, když je zaujme Váš nápad na hru, postarají se o prodej, ale i design,, ale já mám svůj design. Chtěla bych se věnovat deskovým hrám, ale nevím jak to chodí.
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, když mám vymyšlenou hru i design a mám ji i vyrobenou a chci jí prodávat, mám oslovit nakladatelství? Některé nakladatelství, když je zaujme Váš nápad na hru, postarají se o prodej, ale i design,, ale já mám svůj design. Chtěla bych se věnovat deskovým hrám, ale nevím jak to chodí. Děkuji.
Pokud máte hru i vyrobenou, tak je to už na vás, s tím vám žádný vydavatel nepomůže. Bohužel.
Já mám vyrobenou jen jednu jako maturitní práci, kterou jsem si vyráběla sama. Chtěla bych jich mít více a prodávat je, ale nevím kde by mi je vyráběly a prodávaly.
V tom případě je třeba oslovit vydavatele, kterému hra sedí do portfolia. Což takto vzdáleně nedokáži bohužel určit a pomoci.
Dobrý den, četl jsem váš článek. Co by jste poradil začínajícímu autorovi deskove hry, aby mu při prozrazení herní mechaniky, nebyl napad ukraden?
Prosím o odpověď. Moc vam dekuji. Jirka