Tvorba deskové (chcete-li společenské) hry není zas taková věda. V podstatě musíte mít dobrý nápad. Chápat, jak deskové hry fungují. A pak řekněme rok dva času…
Dobře – chápu. Určitě by to šlo trochu rozvést. Nedávno jsme na toto téma uspořádali přednášku, kde jsme nové herní designéry učili, jak si nastavit projekt, jaké nástroje pro tvorbu využít, jak prototypovat prvotní nápady a jak vše ideálně dostat do stavu, kdy hra funguje a lidé se u ní mohou bavit.

Ale nejprve je třeba si vůbec říci, co je moderní společenská hra – deskovka. Podle mě je to hra, která pečuje o své hráče a dbá na to, aby všichni měli stejné šance na vítezství – řekněme alespoň stejné výchozí pozice. A nenutí hráče jít domů, pokud mu zrovna nepadly kostky. Nikdy a nikdy mu neřekne, že teď kolo nehraje, protože si dobral špatnou kartu.
Moderní společenská hra má herní dobu úměrnou svému obsahu. Rodinné tituly pak povětšinou do jedné hodiny, hráčské hry klidně i více, ale vždy je to úměrné obsahu a cílové skupině.
Ve hře se hráčům otevírají nové možnosti, získávají schopnosti, dovednosti a rozvíjejí své strategie. Pokaždé v ní najdou něco nového, co mohou prozkoumávat a u čeho se mohou rozhodovat. Právě ona zajímavá rozhodnutí, jsou často klíčová.
A neposlední řadě je třeba říci, že deskové hry jsou designovány a cíleny na konkrétní hráče. Přesně tak… i pokud budete dělat hru o houbaření, tak vaším zákazníkem nejsou všichni houbaři na světě, ale stále a jen hráči, kteří mohou vaši hru vyhledat nejen pro téma samotné, ale i pro originální herní mechanismy, které na ně konkrétně cílí.

Pro tvorbu deskové hry budete potřebovat správné nástroje, ovládnout některé není úplně snadné, ale v moderní době není úplně záhodno se omezovat jen na tužku a papír. Přestože deskové hry patří do analogového světa, občas je dobré využít nástroje toho digitálního.

První prototyp pak nemusí vypadat kdo ví jak luxusně a určitě není potřeba se hned učit v 3D programu. Rádi vám poradíme jak si rychle a efektivně vyrobit první prototyp a mnohé mnohé další.
Věděli jste třeba, že deskové hry pracují s emocemi hráče a herní designér nad tím může do značné míry mít kontrolu? I o tom naše přednáška byla. Každopádně… pokud vás tvorba her zajímá, tak celou přednášku včetně doprovodných materiálů najdete u nás na Patreonu.